У лютому 2016 року у Вінниці з величезним ентузіазмом запрацювала патрульна поліція. Маса нових сподівань було як у вінничан, так і в тих молодих хлопців та дівчат, які пройшли непростий конкурс і стали «новими поліцейськими».
Чи вдалася реформа поліції та чому її успішність за п’ятибальною шкалою, поки що, не можна оцінювати на «п’ятірку»? Чому часто б’ються нові патрульні машини та за чий рахунок їх потім ремонтують? Чи вистачає екіпажів для належного патрулювання й реагування на правопорушення? На ці та багато інших запитань в інтерв’ю відповів начальник Управління патрульної поліції у Вінницькій області Редван УСЕІНОВ:
Загалом про поліцію не можу говорити, але якщо мова про патрульну поліцію, то реформа у нас пройшла дуже гарно. П’ятірку я б не поставив, але четвірку, думаю, можна було б поставити, тому що є дуже багато позитивних напрацювань.
Чого не вистачає до «п’ятірки»?
Завжди є до чого прагнути і в нас ще не все так гарно, як хотілося б, є ще над чим працювати. На жаль, нам ще не дозволяє працювати на «п’ятірку» наша законодавча база. Так працювати, як ми хотіли б… Багато є питань до Верховної Ради, в тому числі по штрафах.
Із величезним ентузіазмом йшли люди на службу в патрульну поліцію, коли вона створювалась, скільки із тих, хто тоді прийшов, зараз залишилось працювати?
Приблизно 70% особового складу, який залучався три роки тому, вже не працює: хтось перевівся в інші підрозділи, звільнилися, хтось пішов в декретну відпустку, хтось – на вищі посади.
Чому звільняються? Що не влаштовує?
Не влаштовує насамперед графік роботи і заробітна плата, яка є у чоловіків. Для жінок може 10 тисяч – це нормальна зарплата, але для чоловіка, в якого є сім’я, діти це трохи мало. Вони попрацювали рік-два і вирішили, що їм краще звільнитись, бо вигідніше працювати в інших галузях.
Якісь є перспективи підвищення заробітної плати?
Це не в межах моїх повноважень, це питання до Верховної Ради та Кабінету міністрів. Підняли із цього року зарплату нам на 2 тисячі і зараз інспектор патрульної поліції отримує 10 200 гривень. Я вважаю, що за ту роботу, яку він робить, і за той графік це не дуже гарна зарплата. Особливо, у порівнянні з іншими країнами.
За три роки уже трохи менше стали селитись із патрульними на вулицях?
Ця ейфорія вже пройшла. Вона завжди буває, коли щось нове з’являється. Це – як відкрити новий фонтан, чи парк або сквер: пофоткались тиждень-два-місяць і всі схаменулися.
Ви не жалкуєте, що очолили патрульну поліцію Вінницької області?
Ні, я не жалкую, а навпаки – пишаюсь тим, що я її очолив. Ми є найкращим підрозділом патрульної поліції України
Не було інколи такого бажання – все кинути і поїхати кудись?
Не було, є бажання працювати і робити так, щоб все було добре.
Серед претензій, які вінничани адресують патрульній поліції – недостатня увага до порушень при паркуванні…
Справа в тому, що ми не підрозділ ДАІ, який винятково займався безпекою дорожнього руху. У нас є й інші завдання: охорона громадського порядку, розкриття злочинів. На жаль, нас на все не вистачає. У місті зараз працює до 10-ти екіпажів. Інші працюють в області на трасах державного значення у напрямку з Вінниці до Києва і з Вінниці до Хмельницького. Тому щодо паркування, то є пріоритет – центр міста. Але коли є час, інспектори реагують. Я розумію громадян, які кажуть, що ми у цьому плані погано працюємо, але кожного дня у місті стаються різні злочини. Наприклад, два дні тому викрали транспортний засіб, був оголошений план «Перехоплення» о 7-й годині ранку і закінчився він о 13-й… Усі були задіяні, зрозуміло, що ніхто не міг реагувати на паркування. Вбивства у нас бувають, розбої грабежі. Тому працюємо за пріоритетами: особливо тяжкі злочини, тяжкі і аж потім працюємо по безпеці дорожнього руху.
Рахували, скільки не вистачає патрулів?
Я скажу, що екіпажів ніколи не буде вистачати, бо роботи по охороні громадського порядку дуже багато. На мою думку, в місті повинно працювати до 20 екіпажів. Але, на жаль, заробітна плата і графік роботи не дуже влаштовує людей. І мене в тому числі.
Багато говорять про побиті патрульні машини. Скільки автівок вже постраждало за три роки у Вінницькій області? Чому вони б’ються: це проблеми із водінням патрульними чи машини не міцні?
Наскільки я пам’ятаю, було 46 ДТП за участі патрульних. Близько 18 з них – з вини наших співробітників. Є ще випадки, коли ДТП були під час переслідувань. Трапляється таке тому, що це робота і вона – важка…
Кажуть, що в ДАІ менше машин били…
Просто ніхто не бачив – коли було ДАІ – не було фейсбука… І я знаю як вони потім робили ці машини: приганяли з Польщі і робили дублікат… А по–друге, якщо ми вже говоримо про ДАІ, ви колись бачили, щоб ДАІ патрулювали, їздили цілий день? Я не бачив. У мене двоюрідний брат служив в ДАІ і я ніколи не бачив. Вони завжди стояли. А коли машина стоїть, вона не може потрапити в ДТП.
За чий рахунок потім ці машини ремонтують: державний чи за рахунок винуватця ДТП?
Якщо суд визнає винним патрульного, то патрульний ремонтує за рахунок своєї заробітної плати. Якщо патрульний не винен, то погашає витрати або держава, або страхова компанія тієї людини, яка скоїла ДТП.
Хабарі часто пропонують?
Буває й таке. Нещодавно, наприклад, на трасі в напрямку Літина пропонували 500 гривень за порушення правил дорожнього руху, а саме – за розмітку, хлопці відмовились і оформили цю людину – за пропонування хабара є кримінальна відповідальність.
Буває, що не відмовляються і потім цих патрульних доводиться звільняти?
Не буду приховувати, такі випадки бували. Коли до мене доходить така інформація, я її перевіряю і ці співробітники звільняються. Але це буває дуже рідко.
Взагалі за різні порушення скільки звільнили патрульних?
Три людини за увесь час.
Вінничани кажуть, що звертаються до патрульних зі скаргами на дуже гучний звук з машин – хтось любить голосно музику слухати, а патрульні дуже рідко реагують…
Так, я поясню, чому. Є й таке, що в квартирах дуже гучна музика. А тепер питання до наших законодавців: а чим той звук вимірювати? Законом передбачена певна сила звуку, а чим його виміряти? Він скаже, що це не дуже голосно… Тому є така проблема, я про неї знаю, але, на жаль, ми не можемо на неї реагувати. Я таких пристроїв не бачив. Хоча законом передбачено, що він має бути, звук потрібно вимірювати і вже потім притягувати до відповідальності.
Яка зараз ситуація із алкотестерами: колись їх не вистачало, навіть за свої гроші патрульні купували?
Зараз дещо ситуація покращилась, але десь на «трієчку». Проблема є, ми намагаємось проводити огляд на стан сп’яніння на місці за допомогою драгера.
Яка взагалі статистика керування у стані сп’яніння? Чому люди продовжують сідати п’яними за кермо, хоча штрафи ростуть?
Це виховання людей, це менталітет. Чому японці і китайці їдять гостре? Воно ж не дуже корисне для здоров’я, але вони щодня його їдять. Чому українці багато п’ють? Не всі, звичайно, але багато – це з часів Радянського Союзу, на жаль, так вийшло… А потім люблять ризикувати. Штрафи підняли але це взагалі ніяк не вплинуло на результат: як було за добу 10-15 таких випадків, так і є.
Як часто притягуєте до відповідальності пішоходів – вони ж також порушують ПДР?
За тиждень притягуємо по 50-60 людей. Але штраф 51 гривня людей не вчить. А по-друге, ви з паспортом по вулиці ходите? Ніхто не ходить з паспортом на вулиці. От іде пішохід, немає в нього документів, що з ним робити? Ведеш його в райвідділок, у базі його немає, потім хтось приїжджає, привозить документ, проходить три години. Виписуєш йому перший раз попередження, другий раз – штраф. Витрачаєш при цьому три години, не реагуєш на інші важливіші події, наприклад, на те ж паркування. Тому з пішоходами ми працюємо, але більше у плані безпеки дорожнього руху – острівки безпеки робимо спільно з мерією, але виховати людей ми не можемо.
Велика доля серед усіх викликів таких, на які не варто було б їхати і зовсім не варто реагувати?
Десь приблизно 10% є таких викликів. Ну, на такі як «в мене не працюють батареї», ми вже не виїжджаємо. Бувають такі, як «на вулиці буревій і мені страшно», «опромінюють», сусіди погані і таке інше. Часто вже оформлюємо хибний виклик і притягуємо людину до відповідальності – там невеликий штраф.
Соцмережі патрульним не заважають працювати, коли у різних групах пишуть, де патруль, де стоїть TruCam?
Це – як школярам купувати готові домашні завдання… Якщо вони пишуть, що TruCam стоїть у Стрижавці, наприклад, то він уже стоїть в іншому місці, бо вони постійно переміщуються. По-друге, скільки людей ці повідомлення читають? Тим більше, коли водій за кермом. Ну і вінничани вже звикли, що є ці прилади, вони менше ганяють, а водії з інших міст, які проїжджають транзитом, про це не знають.
Скільки зараз «трукамів» на дорогах області?
Зараз їх у нас чотири, але на трасах працює три: два на трасі в бік Києва і один – в напрямку Хмельницького. Нам, поки що, цього вистачає. Зараз працюємо над тим, щоб уже запуститися в місті, тут ми ще не працювали. Думаю, що цього літа запрацюємо.
Набір до патрульної поліції зараз проводиться?
Так, кожен громадянин може взяти участь у конкурсі. Зараз у місяць беремо до п’яти людей. Але новобранців ми зараз відправляємо у Київ в Академію патрульної поліції із них десь 50% там уже «відсіюються»
Не витримують?
Зараз вже інший рівень підготовки передбачено. І хтось не витримує, а хтось розуміє, що це – не його. Багато людей не розуміють, кажуть, що патрульна поліція – це не армія, але забувають, що поліція – це стройовий підрозділ. І у нашому підрозділі дисципліна – в першу чергу. Якщо немає дисципліни, характеру, то тобі не місце в нашому підрозділі.
Автор – Сергій МАЛАМУРА
Матеріал підготовлено в рамках проекту «Аудіощоденник реформ. Вінниччина» за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США
Джерело: vinpress.org.ua