Хештег OPERAFEST TULCHYN, або що відбувається за лаштунками фестивалю

Інтерв'ю Новини Вінниці Статті

54 солісти, 757 учасників хорів, оркестрів і танцювальних колективів та 300 осіб персоналу, які обслуговуватимуть найвідоміший культурний стартап України.

Ексклюзивне інтерв’ю з продюсером міжнародного фестивалю Іриною Френкель в київському офісі Українського центру культурних досліджень на Ярославому валу в історичному серці Києва, де вирують активні процеси проекту «Малі міста – великі враження», фіналізується перший раунд проекту «Академія культурного лідера», молоді науковці реалізують грант ЮНЕСКО з картування ресурсу нематеріальної культурної спадщини України. Над всіма процесами по-королівськи панує аромат міцної кави, і ми говоримо про Тульчин, найбільший культурний стартап України, про фестиваль оперної музики просто неба та книжку про культурну політику, яка незабаром вийде під назвою «Хештег OPERAFEST TULCHYN»

  • Ірино, пристрастей навколо фестивалю – чимало. Чутки доповнюються плітками, які розфарбовуються в різні кольори. З’являється багато постів на Фейсбуці: «небайдужі» намагаються спрогнозувати все: від погоди до кількості глядачів, оперних меню та настрою відвідувачів. Політики та працюючі на них журналісти намагаються перерахувати ямки на дорогах, аби налякати бажаючих їхати власним авто, рахують кошти та шукають темні плями в підготовчих процесах. А тим часом фестивальний корабель іде вперед, не зважаючи на цю метушню…
  • На самому початку – в 2017 році – відомий культурний політик із Німеччини Патрик Фьоль, перебуваючи в Тульчині, сказав:  «Великий корабель зайшов у невеличку гавань, спровокувавши потужну хвилю, на гребні якої опинився Тульчин». А вже в приватній розмові з ним йшлося про те,  яким  має бути оперний стартап уже за кілька років. Навіть Патрик, який бачив багато трансформацій, був здивований потужним стартом проекту. Це була висока оцінка роботи команди, яка відразу, з першого кроку, показала результат. Я чітко бачу мету, до якої ми прагнемо, тому наш корабель іде далі. Те, що багато хто використовує нашу назву задля критики влади, нав’язування політичного окрасу, – лише зайвий раз підкреслює значимість фестивалю. Використання певними людьми «Хештег OPERAFEST TULCHYN» – спроба «бути поруч з проектом непричетних до цього осіб» – зайвий раз доводить шалену популярність нашого дітища. У світі зараз вже панують моделі «КУЛЬТУРА 4.0», деякі інструменти звідти ми теж використовуємо  цього року.

Оперний traffic jam в Тульчині

  • Саме затори на під’їздах до Тульчина стали  характерно рисою  днів фестивалю. Чи є це аномальним явищем, чи свідченням великої кількості прихильників оперного мистецтва?
  • Якщо будемо проводити мистецький референдум (посміхається – Авт.) – опера не набере навіть 1% голосів прихильників. Розуміючи це, ми створили продукт – простір, який можна назвати ПРОСТОРОМ ЕКОЛОГІЇ КУЛЬТУРИ, – самодостатній, неповторний фізичний простір, цікавий навіть для інтернет-залежних. Ми відриваємо їх від смартфонів за допомогою мережевих технологій та надихаємо поїхати за враженнями. Відверто кажучи, ми прораховували це, тому що використали технології «Культура 2.0» для України. Але навіть не очікували такої кількості туристів і такої реакції з боку глядачів.
  • Що таке «Культура 2.0»?
  • «Культура 2.0» створює новий порядок галузі, яка формується під впливом досвіду використання сучасних інформаційних технологій та цифрових медіа задля збільшення аудиторії проекту. Важливим є те, що зберігаючи якісний мистецький контент, пропонуються нові практики та засоби створення культурних змістів, що кидає виклики традиційним культурним інституціям, оскільки формує їх альтернативу на ринку. З’являються об’єднання менеджерів, які створюють кращий за якістю культурний продукт ніж це роблять деякі установи культури. Якщо говорити про кількісні показники, – формула проста: прорахунок БЮДЖЕТНОЇ ВАРТІСТІ ОДНОГО ВІДВІДУВАЧА. Отримані цифри – це найпростіший доказ ефективності роботи.

Поза межами жанрів

  • Фестиваль – унікальне явище, яке виходить за рамки стандартів проведення культурних проектів в Україні, об’єднуючи багато складових, серед яких: туристичний бізнес, соціальний аспект – вплив на формування громади, інфраструктурна складова, видовищність та ексклюзивність контенту. Останнім часом багато говорять про створення оперного бренду Тульчина.
  • Те, що відбувається у місті Тульчин, дійсно виходить за рамки стандартного сприйняття фестивалю в класичному розумінні. Тульчинський open-air, безумовно, ламає стереотипи. І справа не лише у високоякісному музичному контенті та зіркових іменах учасників, бездоганній організації та кількості туристів, які відвідують концертні програми та вистави. Справа – в потенціалі команди, знаннях і володіннях сучасними технологіями. Велику роль відіграє взаємодія влади, бізнесу, багаточисельних партнерів і креативної групи. Щодо бренду…  Фестиваль уже зробив своє – Тульчин – Провінційна оперна столиця України, і наше завдання підтримувати цю тенденцію справами, а не круглими столами в пошуках ідентичності.
  • Останні тенденції в культурній політиці – це створення єдиного культурного пулу України з багаточисельних неповторних пазлів. Як культурний проект підкреслює самобутність території?
  • З одного боку, неможливо уникати глобальних процесів: мобільності, міграції, всеохоплюючих комунікацій. З іншого –  саме глобалізація провокує локальний патріотизм, збереження історичної пам’яті. З цих суперечливих складових вибудовується концепція «ГЛОКАЛЬНОГО МІСТА», в основі якого – принцип «креативної економіки», тобто розробка ідеї, на яку працюють всі групи: від людей креативних професій до бізнесу та влади. Багато прикладів таких міст існує нині в Європі та на Американському континенті. Тепер уже можемо говорити про початок таких процесів і в Україні, а Тульчин – найяскравіший приклад цього. Не зникнути на фоні мегаполісів, не перетворитись у маргінальні поселення – це ставка в глобальній грі.

Музика і політика

  • Із різних боків лунають заяви про запобігання використання фестивалю в політичних цілях. Що Ви скажете з цього приводу?
  • Саме ці заяви  і  є використанням фестивалю в політичних цілях. А наші друзі та партнери,  – всі, хто причетний до створення проекту,  – це самодостатні особистості, які не з’явилися у фестивальному інформаційному просторі сьогодні, коли розпочалися передвиборчі перегони. Я ціную трирічне партнерство з людьми, які повірили в проект, приєдналися до нас. І за будь-яких обставин я буду підтримувати цих людей, незалежно від їхніх планів та політичних амбіцій. Я ціную людей та їхні вчинки, а не їхні крісла, чи посади,  які вони  прагнуть обійняти.Приміром, у недалекому 2017 році нардеп Микола Кучер сам мені зателефонував і запропонував допомогу. Це було за 20 днів до початку першого фестивалю. І його підтримка була настільки вчасною, що допомогла реалізувати всі  найсміливіші плани, які вразили наших глядачів. Депутат облради  Лариса Білозір, яка постійно опікується дітьми не лише в царині культурній, у 2018 році вийшла з ідеєю дитячого компоненту фестивалю, що переріс у перший в Європі дитячий оперний фестиваль KIDS OPERAFEST, – ще один приклад. Фірма «Ажур», яка у 2017 році ризикнула власним коштом і організувала роботу ФУД КОРТ-зони. Турклуб «Бідняжка» розробив проект «Ночівля в палаТці Потоцьких» і сам реалізував це. Володимир Ходацький – керівник чартерних програм фестивалю. Це люди та партнери, які повірили в нас, встали поруч з нами, і ми разом змогли здивувати глядачів. Але головна людина, без якої цей фестиваль ніколи не міг би стартувати –  Валерій Коровій, голова Вінницької ОДА, якого сьогодні називаємо натхненником фестивалю, і який зробив перші кроки для повернення Тульчину слави культурної столиці Поділля. Це вже ВЕЛИКА ФЕСТИВАЛЬНА ІСТОРІЯ, яку неможливо переписати, маніпулюючи цінностями під час зміни політичних вітрів. 
  • Ірино, дякуємо за відвертість. А  інформаційний партнер фестивалю сайт «ВІННИЦЯ ОК»  із великим задоволенням  запрошує всю Україну  в Тульчин на наш фестивалі OPERAFEST TULCHYN – 2019  із 4 по 9 червня 2019 року! 

Спілкувалася Світлана Вишневська

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *