Освітня реформа стала одним із головних пріоритетів впровадження секторальних реформ на Вінниччині. Вінницький Центр розвитку місцевого самоврядування, діяльність якого підтримується Програмою «U–LEAD з Європою» та Мінрегіоном України, за час свого функціонування організував для освітян ОТГ області близько ста тренінгів, семінарів та експертних дискусій з питань формування освітньої мережі та реалізації принципів Нової української школи у практичній площині.
Віталій Швець, радник Центру з муніципальних послуг, наголошує, що в умовах реформування галузі освіти в Україні актуальним є питання формування у дітей певних навичок, вмінь та компетентностей. За словами експерта, розвиток особистості та розкриття в дитині таланту – це головне завдання галузі освіти, адже сьогодні світ розвивається шаленими темпами і успіху досягають талановиті особистості.
- Відомий у світі експерт сфери освіти Кен Робінсон у своїй книзі «Школа майбутнього» стверджує, що найбільш органічна освіта передбачає створення сприятливих умов для дітей, завдяки яким вони зможуть розкрити й примножити свої таланти і здібності. В Україні такий напрям розвитку забезпечує система позашкільної освіти, – пояснив Віталій Швець під час консультативно-інформаційної зустрічі в Тульчинській ОТГ Вінниччини, яка була присвячена ознайомленню з практичними аспектами реформування сфери освіти громад.
Об’єднані територіальні громади, які здійснюють управління освітою на місцях забезпечують і розвиток позашкілля на своїх територіях. Яскравим прикладом є Тульчинська ОТГ. Містечко, навколо якого об’єдналося шість населених пунктів, активно розвиває позашкільну освіту. В громаді успішно функціонують дев’ять загальноосвітніх шкіл та десять дитячих садочків.
У Тульчинській ОТГ створили справжній Хаб позашкілля. Нині там функціонує чотири заклади позашкільної освіти та дозвілля для дітей. У його складі функціонують Центр науково-технічної творчості, Центр екологічного виховання, Будинок дітей та юнацтва і дитячо-юнацька спортивна школа. Про це розповідають фахівці Вінницького ЦРМС.
- Тульчинський центр науково-технічної творчості учнівської молоді навчає 605 дітей у 21 гуртках. На базі центру діти займаються конструюванням техніки, оригамі, образотворчим мистецтвом, є фотостудія, ракетомоделювання тощо. Високим розвитковим рівнем відзначаються гуртки з різьблення по дереву та бісероплетіння, які функціонують на базі шкіл в старостинських округах громади. Не менш цікавим є Центр екологічного виховання в якому займаються 270 дітей. Тут розвивають навички квіткового дизайну, акваріумістики, проводять заходи зі збереження навколишнього природнього середовища. Будинок дітей та юнацтва розвиває художньо-естетичний та туристично-краєзнавчий потенціал молоді. Більше півтисячі дітей займаються танцями, музикою, співами та вокалом і таким чином розкривають в собі таланти. В закладі діє спортивно-туристичний клуб «Сталкер», у якому підлітки ходять в походи та експедиції, здійснють сплави на байдарках, та підкоряють гірські вершини. Запорукою здоров’я дітей є спорт. В Тульчинській ОТГ успішно функціонує Дитячо-юнацька спортивна школа, яка має сучасну матеріально-технічну базу. Секції з футболу, легкої атлетики та вільної боротьби відвідує 522 дитини. В рамка школи діти приймають участь у всеукраїнських змаганнях та за кордоном. Громада вже має своїх чемпіонів та майстрів спорту з боротьби, чемпіонів перших юнацьких олімпійських ігор, а також призерів чемпіонатів світу. Позашкільною освітою в Тульчинській ОТГ охоплено майже 2000 дітей шкільного віку, що складає 85% від загальної кількості, це рекордний показник серед ОТГ Вінниччини, – розповідає Віталій Швець.
Не останнє місце в створенні системи якісної освіти в ОТГ є мотивація педагогічного складу. Про це повідомляють представники сфери освіти Тульчинської громади.
- Громада спромоглася створити умови для розвитку дитячого потенціалу, а головне знайшла та мотивувала педагогів, які є справжніми фанатами своєї справи. І це прекрасно. Кожна дитина в ОТГ має можливість розвиватися всебічно, досягати результатів та насамперед повірити в себе, а це шлях до успіху в сучасному світі – зауважив Михайло Митрицян, начальник відділу освіти Тульчинської міської ради.
За словами фахівців, останні дослідження, що були проведені в Гарвардському та Стенфордському університетах, тільки 15% кар’єрного успіху забезпечується рівнем професійних навичок. У той час як інші 85% – це так звані «м’які навички» (Soft Skills). Тож система позашкільної освіти покликана розвивати та формувати саме такі навички в дітей.
- Цікавою є думка Джека Ма, найбагатшої людини Китаю, який говорить, що цінності, віра, незалежне мислення, командна робота, турбота про інших – це soft знання, які потрібно розвивати людям. Необхідно вчити наших дітей спорту, музиці, малюванню, мистецтву, аби переконатися: люди – інші. Все, чого ми вчимося, має відрізнятися від умінь машин, – наголошує Віталій Швець та рекомендує спроможним громадам розвивати систему позашкілля, адже, на думку експерта, це вагомий вклад у розвиток її людського потенціалу та громади в цілому.