Про подвійне ветеранство

Статті

Нагородна система України формувалася протягом тривалого часу  та під впливом різних чинників, і це, природно, зумовило суперечності й зайві витрати для державного бюджету. Ухвалена минулого тижня урядова Постанова №925 «Про посвідчення і нагрудний знак “Ветеран Національної поліції” вкотре нагадала про один з таких моментів – дублювання ветеранських відзнак. Про що саме йде мова?

У далекому 1999-му Постановою Кабміну №1601 «Про порядок видачі посвідчення і вручення нагрудного знака "Ветеран військової служби" було встановлено ветеранську відзнаку, яка сама по собі не є нагородою, а, скоріше, таким собі додатком до ветеранського посвідчення. Знак, як то було характерно для буремних 90-х, мав примітивний дизайн із пострадянським присмаком.

Поступово знаки аналогічного призначення були створені не лише для військових (ЗСУ, ВВ МВС, СБУ, ДПСУ, УДО тощо) ветеранів, а для ветеранів органів внутрішніх справ, кримінально-виконавчої системи і т.д.

Принциповим моментом виступало те, що ветеранами визнавалися не лише ті, хто чесно прослужив 25 й більше років у календарному обчисленні, а й ті, хто прослужив менше, але отримав під час проходження служби інвалідність – так, як це й визначено положеннями ст. 5 Закону України «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист»:

«Ветеранами  військової  служби, ветеранами органів внутрішніх справ,  ветеранами  Національної  поліції,  ветеранами  податкової міліції,   ветеранами   державної   пожежної  охорони,  ветеранами Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранами служби цивільного   захисту,  ветеранами  Державної  служби  спеціального зв'язку   та   захисту  інформації  України  визнаються  громадяни України:

1)  які бездоганно прослужили на військовій службі, в органах внутрішніх   справ,   Національній  поліції,  податковій  міліції, державній   пожежній   охороні,  Державній  кримінально-виконавчій службі   України,   органах   і  підрозділах  цивільного  захисту, Державній   службі  спеціального  зв'язку  та  захисту  інформації України  25 і більше років у календарному або 30 та більше років у пільговому  обчисленні (з яких не менше 20 років становить вислуга у  календарному  обчисленні)  і  звільнені в запас або у відставку відповідно  до  законодавства  України або колишнього Союзу РСР чи держав СНД;

2)  особи  з  інвалідністю  I  та II групи, інвалідність яких настала  внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов’язаних  з  виконанням  обов’язків  військової служби, служби у військовому    резерві    під    час   безпосередньої   участі   в антитерористичній  операції,  у здійсненні заходів із забезпечення національної  безпеки  і  оборони,  відсічі і стримування збройної агресії  Російської  Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи   безпосередньо  в  районах  та  у  період  здійснення зазначених  заходів,  чи  при  виконанні  службових  обов’язків по охороні   громадського   порядку,   боротьбі   із  злочинністю  та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;

3) інваліди   I   та  II  групи,  інвалідність  яких  настала внаслідок захворювання, одержаного в період проходження військової служби  і служби в органах внутрішніх справ, Національній поліції, податковій   міліції,   державній   пожежній   охороні,  Державній кримінально-виконавчій   службі  України,  органах  і  підрозділах цивільного  захисту,  Державній  службі  спеціального  зв'язку  та захисту  інформації України, і які мають вислугу військової служби і   служби  в  органах  внутрішніх  справ,  Національній  поліції, державній   пожежній   охороні,  Державній  кримінально-виконавчій службі   України,   органах   і  підрозділах  цивільного  захисту, Державній   службі  спеціального  зв'язку  та  захисту  інформації України 20 років і більше;

4) військові   пенсіонери,   нагороджені   медаллю   "Ветеран Збройних Сил СРСР" за законодавством колишнього Союзу РСР;
5) які бездоганно прослужили на військовій службі 20 і більше років   у  календарному  або  25  та  більше  років  у  пільговому обчисленні   і   звільнені   з   військової  служби  у  зв'язку  з реформуванням  Збройних  Сил України.
»

В той же час, незалежно від «урядового» знака, практично у всіх силових відомствах були встановлені власні ветеранські нагороди – у ранзі відомчих заохочувальних відзнак. Відповідно до вподобань високопосадовців вони змінювали дизайн, назви і вимоги до претендентів.

Відносна уніфікація у розмаїтті відомчих заохочувальних відзнак була впроваджена Указом Президента України №365/2012 – це спричинило фактичне перезавантаження всіх відомчих нагородних систем. Але, разом із безперечно позитивними моментами, цей нормативний акт містив і низку проблемних положень, одним з яких була жорстка вимога для всіх претендентів на нагородження медаллю «Ветеран служби»: 25 календарних років вислуги. Іншими словами, офіцер, який гідно прослужив, умовно кажучи, 22 «календарі» і отримав інвалідність, визнавався ветераном військової служби – з видачею відповідного посвідчення і «кабмінівського» знака, а от нагороджувати його відомчою заохочувальною відзнакою «Ветеран служби» було зась. З іншого боку, офіцер, який 25 років не брав у руки нічого важчого за теку з паперами, абсолютно законно міг претендувати і на «кабмінівський» знак, і на відомчу відзнаку «Ветеран служби». Двічі ветеран, так би мовити…

З огляду на це, виглядає доречним змінити нормативно-правову базу щодо відомчих заохочувальних відзнак таким чином, щоб закріпити право на отримання відомчих медалей «Ветеран служби» не лише тих, хто 25 «календарів» за плечима має, а й тих, хто прослужив менше, але втратив при виконанні службового обов’язку здоров’я – перелік таких категорій наведено вище. Відповідно, «кабмінівські» знаки з жахливим пострадянським дизайном не множити відповідно до змін у силових структурах (я вже уявляю собі знак «Ветеран НАБУ»), а припинити продукувати й видавати.

Що ми отримаємо в такому разі?

По-перше, ветерани з числа тих, хто не дотягнув до «четвертного» через поранення (а ми розуміємо, що мова, перш за все, про учасників АТО/ООС) отримуватимуть не просто «нагрудний знак» (який, до речі, відповідно до Наказу МОУ №606 від 20.11.2017 р. навіть не віднесено до тих, що можна носити на військовому однострої), а повноцінну відомчу заохочувальну відзнаку – з вищим статусом.

По-друге, українська фалеристика зробить помітний крок вбік очищення від постсовкового несмаку.

По-третє, знову ж таки, для бюджету економія, чи не так?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *