Вінницьких школярів будуть вчити по-новому. Як?

Новини Вінниці

1097 безкоштовних наборів конструкторів LEGO до осені мають розвезти вантажівки по Вінницькій області – у кожен перший клас «Нової української школи». А ще нові парти – відтепер кожен учень матиме свою, сидітимуть поодинці. Оцінки не ставитимуть до четвертого класу, перша вчителька – на два роки, потім ще одна – теж на два роки… Чимало змін чекає на цьогорічних першачків. Утім, для них все буде вперше, а от вчителям треба навчитися вчити по-новому…

Чотири вінницькі школи (із сотні по Україні) уже знають, що таке новий держстандарт початкової школи – в селі Агрономічне Вінницького району, в селищі Сутиски Тиврівського району, а також Калинівська школа-гімназія №2 та школа №25 у Вінниці. З 1 вересня минулого року там почали випробовувати пілотний проект. Але ж не LEGO єдиним. 45 мільйонів державної субвенції отримала область на створення «Нової української школи».

Як на Вінниччині поділила субвенцію? Чому наші школярі відстають з математики? Кого із восьмикласників сільських шкіл візьмуть у новостворений пансіонат на базі політехнічного університету? Чому вчителі та учні мають із вдячністю і квітами ходити до Миколи Пирогова на його день народження? А ще про застороги освітньої реформи, про те, як ДонНУ ім..Василя Стуса  створив у Вінниці здорову конкуренцію та «закрив колгосп «Тихе життя»», і трішки про шкільну форму та побори у садочках  розповідає  в.о. директора Департаменту освіти і науки облдержадміністрації Володимир Буняк (до речі, він один із небагатьох посадовців, який принципово не з’являється у соціальних мережах, хоча «за» прогресс).

– Розпорядженням голови кожен перший клас отримав кошти, причому ці кошти розподілені наступним чином – 40/40/20. 40% від тієї суми, яку ми дали, і вона чітко прописана, йде на методичне обладнання, 40% – на меблі і 20% – на комп’ютерне забезпечення. Тобто у кожній школі чітко бачать, скільки і на що у них є гроші.
Окрім того, необхідно, щоб органи місцевого самоврядування долучилися до забезпечення перших класів. У містах – 30% дольової участі від тієї суми, що ми дали, в сільській місцевості та об’єднаних територіальних громадах – 10%.

– Це має бути нове освітнє середовище: одномісні парти, які мають рухомість (з цих парт можна робити групи), у класі повинно бути вісім осередків, де мають навчатися діти – активна зона, експериментальна, зона відпочинку, бібліотека… Все це дасть можливість увійти в перший клас на нормальній основі. До речі, порівняно із минулими реформами в освіті України кошти безпосередньо не виділяли. А тут зверніть увагу – величезна сума, яка дає можливість матеріальне забезпечення і найголовніше, як на мене, – це 17 мільйонів область отримала на навчання наших вчителів. Ми перевчаємо 1163 вчителя початкової школи, а ще вчителі англійської мови, фізкультури, дотичних предметів – всього майже три тисячі педагогів.

– Хотів би сказати про реакцію батьків і дітей у пілотних школах. Все ж робимо заради дітей. Вони зранку приходять, стають в коло, один одному бажають гарного дня, діляться враженнями як прожили минулий день – стають більш відкритими. Ми їх не заганяємо у відповідні рамки, які змушують особистість триматися чітко і не висловлювати свою думку на певному етапі, а чекати доки дійде до тебе черга. А тут особистості дають висловити свою думку, причому, вчитель «Нової української школи» не критикує і не перебиває. Діти з вчителем разом приходять до спільної думки, приміром, чому квітка цвіте… Так от у дітей починають світитися очі. Батьки задоволені тим, що діти йдуть в перший клас задоволені. Ми спеціально об’їжджали ці чотири школи, які брали участь у проекті, плюс є вісім шкіл, які вирішили добровільно працювати за новою системою, результат чудовий. Нова система дасть можливість вивчати оточуюче середовище не лише з точки зору математичних уявлень, а пов’язувати їх із життям. Бо як показують дослідження, ми закон Ома знаємо, а от використовувати, на жаль, не вміємо…

– До речі, для другого класу ми теж будемо готувати вчителів. Тобто ті чотири пілотні школи, які є, то 1 вересня цього року вони підуть у другий клас за новою програмою, і теж і будуть напрацьовувати матеріали. Як показало останнє дослідження, за сім останніх років людство отримало стільки інформації, яку отримувало за століття. Тому треба все зробити, щоб дитина не потонула у морі інформації, але й вміла цю інформацію знаходити.

– Існує автономність кожного навчального закладу – вони повністю відповідають за той навчальний процес, який проходить в їхніх стінах. Але буде створена державна служба аудиту, яка буде заходити в школу і перевіряти – починаючи від роботи директора, адміністрації школи, вчителів, якість знань дітей…

– Щодо вербального оцінювання до четвертого класу… Освіта перетерпіла в своїй еволюції деякі аспекти. Я завжди кажу, що на день народження Миколи Івановича Пирогова усі освітяни і усі діти повинні йому нести квіти. Бо саме він, будучи «статским совітником» – це як генерал, заборонив тілесне покарання. Раніше заходили в клас, там стояла діжечка з окропом і різками, які розмокали, щоб не ламались. І тоді не розуміли: як це так – не карати дітей? Хоча в світі є абсолютно різний підхід… Але Микола Пирогов це зробив і, до речі, поквитався посадою, бо його не всі зрозуміли. Однак, якщо дивитись через призму прожитих років, бачимо, що його нововведення було правильним. Дитина – особистість…

– З математики в середньому по Україні ми за показниками – мінус 7%, з української мови – на рівні середнього значення. Так от держава побачила, що це проблема всієї держави, не лише Вінницької області і виділили підтримку на опорні школи. Це перше. По друге, з 1 вересня відкриваємо Подільський ліцей на базі політехнічного університету. Там діти будуть знаходитьсь на повному пансіоні – п’ятиразове харчування, безкоштовне проживання. Це пов’язано із тим, що діти із віддалених сіл теж хочуть отримати математичні знання, але не мають можливості. Тому, користуючись нагодою, запрошую талановитих дітей – 8-11 класи. У вінницькому ліцеї вони зможуть покращити свої знання. Це за принципом водопою: аби людина могла вгамувати спрагу, ми повинні поставити відерце з водою і покласти кружку. Так, це раннє самостійне життя. Але, таким чином, школяр зможе отримати знання, а для батьків це мінімальні матеріальні затрати, щоб їхня дитина могла задовольнити потреби. Якщо ми цього не будемо роботи, то так і Ломоносова не було б… Кожній дитині, незалежно від того, чи то із села, чи селища – у будь-якому районі ми повинні надати гідні освітні послуги відповідно до її розвитку.

Автор – Оксана ПУСТОВІТ

Матеріал підготовлений у рамках проекту «Аудіо щоденник реформ. Вінниччина» за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *