Завдяки підтримці Програми «U-LEAD з Європою» ОТГ Вінниччини навчаються за напрямками з розвитку спроможності територій. Експерти Програми надають консультаційну та методичну допомогу органам місцевого самоврядування. Низка громад, що функціонують кілька років, вже досягли високих результатів. Процес добровільного об’єднання на Вінниччині триває, тож новостворені громади готуються до перших кроків із розбудови своїх територій. Днями відбулася чергова інформаційна сесія для представників новостворених громад, під час якої було презентовано головні завдання ОТГ, що тільки починають свою діяльність. Одним із важливих напрямків, на думку експертів, є забезпечення сталого економічного зростання територій. Про це, під час зустрічі, розповів Юрій Войціцький, експерт з регіонального розвитку Програми.
Він підкреслив, що голова ОТГ і підлеглі йому структури виконавчої влади ОМС повинні займатись стратегічним управлінням територіями, які належать до складу ОТГ, адже багато громад розпорошують свої зусилля на «латання дірок» і порятунок некомплектних шкіл, замість того, щоб займатись проактивною політикою змін, а відтак, потрапляють до «чорного списку» з графою «неспроможні».
- Створення нової об’єднаної громади більшість її мешканців сприймає з надією і одночасно з острахом. З надією – тому що, часто помилково, сподіваються на швидке вирішення соціальних та інфраструктурних проблем. З острахом – тому, що розуміють потребу переосмислення своєї ролі в розвитку громади і розуміють, що передача більших повноважень і фінансів на рівень ОТГ несе за собою також більшу відповідальність кожного з мешканців за своє майбутнє, – зазначив Юрій Войціцький.
Представники новостворених ОТГ Вінниччини ознайомились із інструментами управління, з огляду на економічний розвиток територій. Як зауважив Юрій Войціцький, їх три – розробка Стратегії, маркетинг територій та компетенції працівників громади.
- Одним із інструментів, які дозволяють скерувати процес управління громадою у правильному напрямку, є розробка Стратегії розвитку громади. Якщо до цього процесу долучаються представники громадського суспільства і бізнес, враховуються унікальні для території переваги і проблеми, на сайті громади у прозорому режимі висвітлюються усі кроки в рамках прийнятої методології, тоді набагато легше керівництву ОТГ приймати непопулярні рішення і залучати зовнішні кошти. Другим важливим інструментом є маркетинг території. Для більшості новостворених ОТГ вміння правильно подати інформацію про свою території для потенційного нового мешканця чи інвестора є непростим завданням. Однією з перепон, які перешкоджають інвестору скоротити дорогу до запуску виробництва, є відсутність актуальної містобудівної документації. Тому розробка генпланів для усіх населених пунктів в ОТГ, має бути одним із першочергових завдань для керівництва громади. Третім важливим кроком для громад має стати набір кваліфікованих кадрів. Особливо це стосується сільських ОТГ, які звикли працювати в режимі «неповного робочого дня» і жалітись на малі власні бюджети. Після реформування районного рівня не можна буде вже перекладати ношу утримання шкільних закладів та інших установ на район і самостійно шукати шляхи підвищення податкових надходжень. Кваліфіковані проєктні менеджери, приміром, дозволяють залучати значні суми коштів до місцевого бюджету, а фахові землевпорядники – виявляти неплатників податків на землю і допомагати керівництву готувати інвестиційні пропозиції, – пояснив експерт.
Юрій Войціький наголошує, що стратегічне управління розвитком територій вимагає значно більше зусиль від керівництва ОТГ, ніж інертне дрейфування в морі змін зовнішнього оточення. Разом із тим, воно дозволяє відслідковувати динаміку змін і дає чіткий сигнал, що громада знає, де вона опиниться через 5 чи 10 років.