Захист прав свобод та безпеки людини в інформаційній сфері

Новини України

Забезпечення захисту прав і свобод людини  в інформаційній сфері є однією з найважливіших цілей інформаційної безпеки, адже права і свободи людини у сфері інформації є ключовими інститутами громадянського суспільства, правової, демократичної держави, надбанням і цінністю європейської спільноти.

Дана думка підтверджується доповіддю Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, яка заначила, що світова практика демократичного державотворення переконує в тому, що право на свободу думки  і слова, на вільне виявлення своїх поглядів переконань є одним з пріоритетів розбудови демократичної, правової держави і громадянського суспільства.

В наукових і громадських дискусіях висловлюються погляди,  в яких право громадян  на інформацію – лише складова частина свободи слова та преси, або, навпаки, свобода інформації- умовне позначення цілої групи свобод і прав: свободи слова або свободи вираження думок, свободи преси та інших ЗМІ, права на одержання інформації, що має суспільне значення, свободи поширення інформації. За неправомірну відмову в наданні інформації, несвоєчасне або неповне надання інформації, надання недостовірної інформації на запит, порушення строків або порядку розкриття інформації статтею 212-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено адміністративну відповідальність.

Вважається що право на інформацію не охоплюється цілком свободою слова і преси. Воно значно багатіше, змістовніше, і має власну субстанцію, грає свою роль у задоволенні певних інтересів суб’єктів, тому зрізаність даного найважливішого права не обґрунтовано. Навряд чи виправданий і такий, надмірно широкий, підхід до змісту права на інформацію. Аргументом на користь таких висловлень є , безумовно, законодавча практика найвищого рівня – конституційна. Йдеться, про ст. 34 Конституції України, де закріплені не лише свобода думки, слова, але і право на інформацію. Зовсім не випадково закріплені свобода думки  і слова та право на інформацію в різних частинах, хоча й однієї статті. Тим самим  підкреслюється як їхній взаємозв’язок і взаємопроникнення, так і самостійність та суверенність.

Вперше поняття права на інформацію було визначено у ст. 9 Закону України «Про інформацію» від 02.10.1992,  а саме «Всі громадяни України, юридичні особи і державні органи мають право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення та зберігання відомостей, необхідних їм для реалізації ними своїх прав, свобод і законних інтересів.

Досить цікавими є також основні положення, що закріплені нормами цього Закону:

  1. Громадяни мають право доступу до інформації про них,  а в період збору інформації мають право знати, які відомості про них і з якою метою збираються, а також оспорювати правильність, повноту, доцільність такої інформації.
  2. Право на інформацію охороняється законом.
  3. Держава гарантує усім учасникам інформаційних відносин рівні права та можливості доступу до інформації.
  4. Інформація не може бути використана з метою, що завдає шкоди правам та свободам громадян України.
  5. Не підлягають розголошенню відомості, які становлять державну чи іншу передбачену законом таємницю.
  6. Реалізація права на інформацію громадянами, юридичними особами і державою не повинна порушувати громадські, політичні, економічні, соціальні, духовні, екологічні та інші права, свободи та законні інтереси інших громадян, права та інтереси юридичних осіб.
  7. Кожному громадянину забезпечується вільний доступ  до інформації, яка стосується його особисто, крім випадків, передбачених законами України.

З прийняттям Конституції України в 1996 році, право людини на інформацію – самостійне конституційне право, яке дозволяє людині вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію будь- яким способом, що гарантується ч. 2 ст. 34 Конституції України.

Здійснення цього права може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності, або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя (ч. 3 ст. 34 Конституції України).

Комплекс прав та свобод в інформаційній сфері вважається непорушним та невідчужуваним. За основу положень Розділу 2 «Права, свободи і обов’язки людини і громадянина» Конституції України взято ряд міжнародних нормативно-правових актів. Зокрема, Загальна Декларація прав людини, Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права, Міжнародний пакт про громадянські та політичні права.

В цілому стаття 34 Конституції України співзвучна статті 19 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права, який надає кожній людині право вільно шукати, одержувати і поширювати будь – яку інформацію, незалежно від державних кордонів та у будь – який спосіб за своїм вибором.

Представник Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини в центральних областях Валерій Ольховий 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *