У Вінниці та в райцентрі спостерігачі ОПОРИ зафіксували розповсюдження інформаційного бюлетеня Політичної партії «Радикальна партія Олега Ляшка» без вихідних даних.
23 червня у Вінниці на виборчому окрузі №12 (біля залізничного вокзалу, центрального ринку та на площі Перемоги) були розміщені намети політичної партії «Радикальна партія Олега Ляшка», в яких роздавали інформаційний бюлетень «Слово Ляшка», що не містить вихідних даних. Також не вказано, чи є він друкованим засобом масової інформації, зареєстрованим партією у встановленому законом порядку.
Такі дії є порушенням виборчого законодавства, оскільки постанова про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, включених до виборчого списку Радикальної партії Олега Ляшка, була ухвалена ЦВК 19 червня 2019 року.
Аналогічні намети та інформаційний бюлетень без вихідних даних зафіксовано у місті Калинівка (виборчий округ №13).
- Станом на сьогодні на друкованих матеріалах партії мають бути відомості про замовника матеріалів, установу, що здійснила друк, або вказівка, що друк здійснено з використанням обладнання, яке належить партії, про їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск. Адже вже є постанова ЦВК про реєстрацію кандидатів від Радикальної партії Олега Ляшка, – зазначає координаторка громадського спостереження ОПОРИ за виборам у Вінницькій області Наталія Величко.
Згідно з частиною 1 статті 70 Закону України «Про вибори народних депутатів України», партія, кандидати у депутати від якої зареєстровані у загальнодержавному окрузі, кандидати у депутати мають право розпочати свою передвиборну агітацію з дня, наступного за днем прийняття виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати. Після реєстрації кандидатів матеріали передвиборної агітації повинні мати необхідні вихідні дані та бути розміщені за кошти виборчого фонду відповідно до частини 23 статті 74 Закону України «Про вибори народних депутатів України».
Відповідно до частини 7 статті 69 Закону України «Про вибори народних депутатів України», друковані матеріали передвиборної агітації повинні містити відомості про замовника цих матеріалів, установу, що здійснила друк, або вказівку, що друк здійснено з використанням обладнання, що належить партії, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск. Кандидат у депутати в одномандатному окрузі фінансує із коштів свого виборчого фонду заходи і матеріали передвиборної агітації та розміщення політичної реклами на власну підтримку (частина 8 статті 68 Закону).
Згідно зі статтею 212-13 КУпАП, виготовлення або замовлення виготовлення під час виборчого процесу друкованих матеріалів передвиборної агітації, які не містять відомостей про установу, що здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, або у яких така інформація означена неправильно чи неповно передбачають накладення штрафу на громадян від десяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від п’ятдесяти до сімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; розповсюдження (рознесення, вивішування, роздавання) під час виборчого процесу друкованих матеріалів передвиборної агітації, які не містять відомостей про установу, що здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, або у яких така інформація означена неправильно чи неповно, а так само організація такого розповсюдження караються накладенням штрафу на громадян від трьох до п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від двадцяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Галина Сегеда, комунікаційниця Громадянської мережі ОПОРА у Вінницькій області