Коли вінничанам не потрібно буде ходити до Пенсійного фонду (відео)

Відео Інтерв'ю Новини Вінниці

Часи черг в управліннях Пенсійного фонду мають відійти у минуле. Принаймні для цього у відомстві впроваджують електронну систему надання різного роду послуг. Про те, що вже вдалося зробити, які довідки та послуги нині можна отримати не виходячи із домівки, або ж навіть через смартфон, та які плани щодо удосконалення роботи веб-порталу електронних послуг – в інтерв’ю із заступником директора Департаменту інформаційних систем та електронних реєстрів Пенсійного фонду України Валентиною БОРШОВСЬКОЮ

Як давно Пенсійний фонд України почав переходити на такі сучасні електронні сервіси?

  • Розпочали ми працювати над цим ще у 2000-х роках. У 2012 році вже зробили першу постанову для того, щоб запровадити веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду. Тоді у нас ще не було електронного цифрового підпису, була тільки реєстрація через логін і пароль, тобто потрібно було прийти у Пенсійний фонд, отримати код і вже вдома самому реєструватися. А потім ми побачили, що вже можна використовувати портал із електронним цифровим підписом і почали «добудовувати» його та розширювати можливості, тому що довідки часто беруть, наприклад, про заробітну плату, про страховий стаж. Щоб уникати черг, люди цим користуються. Нині усі органи виконавчої влади використовують ці довідки, навіть консульства. На сьогодні ми змінили положення про ведення реєстру застрахованих осіб і розширили перелік цих довідок – уже до 15 видів. Можна витяг брати повністю із електронної карточки – починаючи від заробітної плати, всіх платників, повністю інформації про пенсії. Доопрацьовували сервіси з урахуванням побажань людей.

Із найостанніших сервісів що запроваджено?

  • Мабуть, це QR-код довідки. Якщо в людини є електронний цифровий підпис, вона вдома сама зареєструвалася, замовила цю довідку, вдома її отримала, роздрукувала і надала, куди їй потрібно.

Якщо є така статистика: хто більше реєструється на веб-порталі Пенсійного фонду – нинішні пенсіонери чи застраховані особи?

  • Так відразу важко сказати, тому що пенсіонери дуже часто перевіряють свої пенсійні виплати – чи співпадає те, що вони отримали в банку або на пошті, із тим, що було нараховано. А застраховані особи дуже часто перевіряють платника, страховий стаж тощо. Минулого року ми запровадили кабінет платника, то тепер навіть роботодавці реєструються, беруть довідки, які потрібні їм для розрахунку страхового стажу, для лікарняного.

Часто буває, що роботодавці обманюють своїх працівників і не перераховують кошти до Пенсійного фонду?

  • Може й не обманюють, але буває дуже багато помилок. Поки ми не впровадили цей сервіс, коли людина приходила за нарахуванням пенсії ми починали думати, дивитися в карточку – там було по-різному: або не працювала людина, або працювала, а коти на нараховані… Ми тоді вже починали перевірку підприємства робити, до фіскальної служби звертатися, тобто, така велика процедура була, щоб людині призначити пенсію. Зараз це набагато простіше – людина може сама кожного місяця отримати інформацію – чи зарахували її внесок. По-друге, сьогодні не таємниця, що багато роботодавців кошти виплачують в конвертах, а людина ж то думає, що з неї беруть внески і зараховується стаж. Тому це ще й сприяє легалізації заробітної плати.

Як зареєструватися на веб-порталі? Що для цього потрібно?

  • Ми надаємо дві такі послуги. Ви можете особисто прийти до Пенсійного фонду, отримати заяву-код і вдома самі реєструєтеся і вам на електронну адресу приходить логін. Пароль вводите самі. Якщо ж у вас є електронний цифровий підпис, а сьогодні це доволі поширена послуга, у Пенсійний фонд зовсім ходити не потрібно: ви реєструєтесь вдома. Ми просто ідентифікуємо електронний цифровий підпис, перевіряємо, що він відповідає вам, і можете працювати.

У чому переваги реєстрації на веб-порталі, окрім того, що людина вже не ходить до Пенсійного фонду і не стоїть в черзі? Які дані можна отримати? Які довідки взяти?

  • На сьогодні технології так пішли далеко, що з мобільного телефону можна зробити все: замовити квитки, придбати техніку, зробити ремонт, знайти роботу, не виходячи з дому. Тому й ми йдемо до цього. Людині просто зручніше користуватися цими послугами вдома. Крім того, є люди, які не можуть пересуватися – вона вдома працює з комп’ютером. Ми йдемо в ногу з часом. А довідки можна отримати абсолютно різні, перевірити можна теж все: паспортні дані, електронну трудову книжку, до чого ми зараз йдемо, тобто відходимо від паперової книжки. Ми зараз уже працюємо над тим, щоб усі ті трудові книжки, які збереглися, скажімо, до 2000-х років у людей, оцифрувати і щоб вся інформація була в людини в одному місці і в електронному вигляді – щоб людина не бігала, не шукала, не переживала.

Це ж величезний об’єм роботи, велика технічна база, мабуть, потрібна?

  • Так, ми починали над цим працювати ще у 1998 році, тоді починали розбудовуватися, бачили, що інформація все більше накопичується. Якщо, скажімо, питання стоїть тільки в актуальних даних: наприклад щодо 42 мільйонів населення, налічується 42 мільйони електронних облікових карток – ми ні чиїх не знищуємо – це все йде в архів, ми зберігаємо його після смерті особи ще 75 років. Тобто база постійно росте. Минулого року за допомогою проекту USAID нам єдиним в Україні надали суперкластер для того, щоб ми могли запровадити всі наші електронні ресурси: електронну пенсійну справу, облікову картку, веб-портал тощо. І працюємо над цим далі.

До яких новацій уже готуєтесь? Чого чекати в найближчому майбутньому?

  • Ми дуже багато плануємо. По-перше, це реєстр лікарняних листів на базі реєстру застрахованих осіб. Це дуже великий проект і вже є Постанова Кабінету міністрів, зараз Положення розробляється. Плануємо не зупинятися на тих довідках, які вже є, хочемо розширити їх перелік. Зараз працюємо над тим, щоб особи, які мають бути пенсіонерами, зовсім не відвідували Пенсійний фонд. Тобто вони надаватимуть нам документи в сканованому вигляді, ми їх перевіримо за тими даними, що в нас є, якщо питань ніяких не буде, ми призначаємо пенсію, розраховуємо, проводимо виплату, робимо пенсійне посвідчення, або його електронний варіант. І вже тільки тоді зможемо запросити людину, щоб віддати це посвідчення. Але залишається працювати уся наша система: якщо людина бажає прийти і особисто поспілкуватися, подати документи, поставити питання – ми відкриті, у нас прозорі офіси: всі можуть прийти. Кожен обирає собі той спосіб, який кращий для нього і зручніший.

Навіть мережа дещо розширюється, адже створюються об’єднані громади і там відкриваються віддалені робочі місця?

  • Так, ми над цим теж працюємо. Віддалені робочі місця створюємо там, де немає місцевих органів Пенсійного фонду. У нас є графіки, є виїзні прийоми. Працюємо над тим, щоб люди у віддалених громадах мали доступ до наших спеціалістів, до реєстру застрахованих осіб і щоб людина могла на місці отримати довідки з необхідними печатками. Людина не повинна бути обмежена у своїх можливостях через те, що ми не можемо виїхати або не можемо щось надати.

Автор – Сергій МАЛАМУРА

Матеріал підготовлено в рамках проекту «Аудіощоденник реформ. Вінниччина» за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США

Джерело: vinpress.org.ua

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *