“Професійних кидал” складно відрізнити від законослухняних громадян, а схеми шахрайства з комфортом вписуються в загальнолюдські відносини. У зловмисників постійно з`являються нові технічні засоби, розширюється коло можливостей.
Вінницькою місцевою прокуратурою скеровано до суду обвинувальний акт відносно 41-річного вінничанина, який заволодів коштами своїх довірливих знайомих,сусідів та навіть співмешканки. Так чоловік «допомагав» їм купувати квартири за принципом аукціону.
Нині Вінницькою місцевою прокуратурою підтримується державне обвинувачення відносно 32-річного уродженця смт. Піщанка Вінницької області. Молодик зателефонував до 60-річної жінки на стаціонарний номер та повідомив, що її син скоїв смертельне ДТП. Шахрай представився працівником поліції та повідомив, що посприяє у непритягнення сина до кримінальної відповідальності. Потерпіла передала йому понад 60 тисяч гривень.
Кілька десятків вінницьких пенсіонерів постраждали від дій спритника, який обіцяв їм задешево встановити в оселях метало-пластикові вікна. Шахрай зібрав гроші та зник. За процесуального керівництва Вінницької місцевої прокуратури, особу шахрая встановлено: 26-річному горе-підприємцю з Черкащини повідомлено про підозру та обрано запобіжний захід – цілодобовий домашній арешт.
Сучасні види шахрайства та як розпізнати шахраїв
Заволодіння грошима потерпілих переважно відбувається під приводом внесення платежів за товари, придбані через мережу Інтернет. Продавець пропонує потенційному покупцеві перерахувати всю суму, або ж завдаток, за товар на банківську картку, після чого зникає з поля зору покупця, придбану річ не пересилає, на телефонні дзвінки не відповідає. З іншого боку, продавці товарів через Інтернет-мережу також нерідко страждають від шахрайств. Уявний покупець під вигаданим (але дуже переконливим) приводом дізнається реквізити банківської картки продавця, після чого заволодіває всіма грошима з рахунку.
«Популяргими» стають «банківські» шахрайства. Обробка жертви «банківського» шахрая відбувається за усталеним сценарієм. На мобільний телефон потерпілого телефонують. Приємним голосом представляється працівником банку і уточнює, чи користується абонент кредитною карткою її банку. Почувши ствердну відповідь, шахраї пропонують різноманітні «пільги» — збільшення кредитного ліміту коштів за карткою або зменшення кредитної ставки. Тривале умовляння нерідко спрацьовує на користь аферистів. Довірлива жертва надає всі реквізити кредитної картки для проведення необхідної операції. За кілька хвилин після цього потерпілий отримує SMS-повідомлення, що з його рахунку зняті гроші.
Зберігає актуальність тема «телефонних» шахрайств. Шахраї дзвонять на телефон увечері або вночі. Незнайомий голос повідомляє, що син (чоловік, онук) абонента затриманий поліцією або потрапив в якусь біду. Якщо жертва починає нервувати й розпитувати подробиці, шахрай веде далі. Аферист не дає жертві вийти зі стресової ситуації й веде діалог так, що потерпілий погоджується допомогти родичеві і слухняно виконує поради «посередника». Інколи шахраї просять не відключати телефон, щоб позбавити людей можливості передзвонити родичам і з’ясувати реальну картину. Інколи вони міняють голос і представляються родичами. З цією метою використовується банківський переказ, поповнення рахунку мобільного телефону або вручення конверту з готівкою кур’єру.
Усі перераховані дії містять ознаки складу злочину, передбаченого статтею 190 (шахрайство) Кримінального Кодексу України. Санкція цієї статті передбачає штраф у розмірі 850 гривень або позбавленням волі на строк до дванадцяти років із конфіскацією майна. Аби не стати черговою жертвою шахраїв не варто робити поспішних вчинків, пам’ятати та дотримуватися елементарних правил:
– використовуйте тільки відомі Інтернет-магазини й Інтернет-аукціони, які мають певну репутацію та ті, якими користувалися ваші знайомі, родичі;
– уникайте будь-яких контактів із незнайомими особами та дають детальні роз’яснення щодо тих чи інших ситуацій, в які обманним шляхом потрапляють довірливі громадяни;
– в жодному разі не повідомляйте нікому свої персональні дані та реквізити своїх банківських рахунків, адже працівники банківських установ не проводять жодних операцій у телефонному режимі;
– у випадку продажу товару, не повідомляйте зайвої особистої інформації, лише номер картки, на рахунку якої не повинно бути жодних коштів, а ще краще – готівкою на домашню адресу чи поштове відділення;
– не перераховуйте гроші, поки не отримали замовлений товар.
– якщо ви загубили мобільний або сім-карта перестала працювати, відразу ж заблокуйте прив’язані до цього номеру телефону банківські картки;
– у разі повідомлення про надзвичайні події пов’язані з Вашими близькими, варто перевірити інформацію щодо свого родича, зателефонувавши на мобільний, при цьому запитайте про факти життя, які відомі лише Вам;
– роз’яснюйте своїм дітям, що не слід вступати у переговори з незнайомими людьми, а також давати незнайомим цінні речі, зокрема, мобільні телефони.Марина Ходацька, прокурор Вінницької місцевої прокуратури