У серпні минулого року у Вінницькій ОДА утворили управління дорожнього господарства. Пов’язано це з тим, що близько 7,5 тисяч кілометрів доріг місцевого значення було передано у відання обласної держадміністрації. Про те, які це дороги та чи є перспективи їх якісного ремонту, а також про участь громад у відновленні автошляхів – в інтерв’ю із начальником управління Олегом Бабієм.
До повноважень управління належить формування державної політики у сфері місцевого дорожнього господарства, яке на Вінниччині включає в себе 7,5 тисяч кілометрів доріг, що перейшли до сфери відповідальності ОДА. Раніше ними опікувався «Укравтодор». Це обласні і сільські дороги, дороги між містами й селами, з’їзди від основних магістралей державного значення, тобто більшість дорожньої мережі, у яку багато років зовсім не вкладалися кошти. Робилися хіба що ямкові ремонти та експлуатаційне утримання.
– Як змінилася ситуація із початком децентралізації?
– Минулого року вперше за історію незалежної України було проведено реформу системи управління автомобільними дорогами. Першим етапом реформи була передача доріг місцевого значення у відання обласних державних адміністрацій. З 1 січня також набули чинності відповідні зміни до законодавства, відбулися зміни до бюджетного кодексу. У результаті був створений Державний дорожній фонд, частина коштів якого а саме 35%, спрямовується на місцеві дороги, а 60% – на дороги державного значення і 5% – на безпеку руху.
– Такої частки, на вашу думку достатньо для місцевих доріг? Чи державні більше потребують?
– Державні дороги – важливіші, бо це основні магістралі – міжнародні національного, територіального значення тощо. Але питання не в самому розподілі котів а в цільовому наповнені дорожнього фонду – це спеціальний фонд із закріпленими джерелами надходжень. Чітко визначено акциз, який зараховується до спеціального фонду державного бюджету, і ці всі кошти спрямовуються на дороги того чи іншого значення.
На поповнення, скажімо, Пенсійного фонду їх уже ніхто не витратить?
Так, їх не витратять ні на пенсії ні на інші заходи – лише на дороги. Торік 60% акцизу було зараховано до дорожнього фонду, цього року вже 75%, наступного року планується уже 100% акцизу спрямувати до дорожнього фонду. Це набагато збільшить обсяги фінансування.
– Що вдалося зробити на місцевих дорогах минулого року?
– Минулого року з державного бюджету на місцеві дороги Вінниччини було залучено 623 мільйони гривень. За рахунок цих коштів здійснювався поточний середній ремонт доріг, вдалося фактично капітально відремонтувати 37 кілометрів автошляхів. На поточний ремонт та експлуатаційне утримання всієї мережі було витрачено 380 мільйонів гривень. Ще 62 мільйони торік було спрямовано на комунальні дороги.
– Це за співфінансуванням із територіальними громадами?
– Так. Взагалі комунальні дороги – це зона відповідальності громад. Зона відповідальності ОДА – це, в першу чергу, місцеві дороги та забезпечення сполучення між основними населеними пунктами. Міністерство інфраструктури нині сповідує маршрутний принцип будівництва доріг. Це – з’єднання основних населених пунктів. На сьогодні на рівні держави акцентується на ремонті доріг, що сполучають обласні центри. За таким же принципом працюємо й ми: в першу чергу спрямовуємо кошти на ремонт обласних доріг, потім – доїзди до сільських. Плануємо забезпечувати, в першу чергу, доступність закладів охорони здоров’я, освіти тощо.
– Чого можна чекати цього року? Скільки планується виділити коштів на місцеві дороги?
– Амбітні у нас плани на цей рік, кошти, порівняно з минулим роком, дещо більші спрямовуються на дороги місцевого значення – близько 840 мільйонів гривень. Продовжаться роботи із середнього поточного ремонту, які розпочинались минулого року, на що передбачено майже 400 мільйонів гривень. Практично так ж сума спрямовується на експлуатаційне утримання і на дрібний ремонт. Важливо й те, що бюджетним кодексом передбачено спрямування не менше 5% обсягів субвенції на ремонт мостів. Близько мільйонів гривень ми запланували на виготовлення проектної документації по плану роботи на 2020 рік, тобто дивимось у перспективу. За 42 мільйони плануємо капітально відремонтувати 13 мостів. По середньому поточному ремонту плануємо зробити близько 42 кілометрів доріг. Це буде більше, ніж торік, хоча вартість ремонту кілометра доріг зросла у порівнянні із минулим роком.
– Визначились уже із пріоритетними дорогами, де ремонт буде проводитись в першу чергу?
– На сьогодні ще для серйозних робіт немає погодних умов: повинна бути відповідна температура, має стабілізуватися дорожня основа, тому основні роботи розпочнуться пізніше. А сьогодні працюємо над завершенням проектних робіт із середнього поточного ремонту, підходимо до завершення формування переліку об’єктів. По мостах провели обстеження більше 20-ти штучних споруд, теж формуємо перелік, розпочали вже проектні роботи. Щодо експлуатаційного утримання, то ця робота була розпочата ще із зими. На сьогодні уже розпочато ямковий ремонт, так званий аварійний, проводиться прибирання і в окремих випадках видалення порослі. Ті кошти які в нас заплановані на експлуатаційне утримання, хоча сума їх, на перший погляд, дуже велика, але вона має забезпечити належне утримання 7,5 тисяч кілометрів доріг – це дуже велика мережа. Тому забезпеченість її фінансовими ресурсами складає до 30%. Тобто ми все зробити за один рік фізично не зможемо.
– Ви, мабуть, підраховували, скільки потрібно часу, грошей, щоб всі місцеві дороги довести до належного стану?
– Важко сказати… Якщо ми говоримо про середній поточний ремонт, то вартість одного кілометра складає 8-10 мільйонів гривень. Якщо такої якості робити всю мережу, то можна уявити скільки потрібно коштів і часу. Що стосується експлуатаційного утримання: дрібний ремонт, ямковий, то, відповідно до методики міністерства фінансів, нами була порахована потреба, яка на нашу мережу склала близько 1,2 мільярда гривень. Нині ми на це спрямовуємо 400 мільйонів, це – 30% від потреби.
– Як відбираються підрядники для виконання робіт на місцевих дорогах?
– Лише через систему закупівель «Прозоро». На сьогодні вже є достатньо компаній, які можуть на належному рівні виконувати роботи на місцевих дорогах. При виконанні середнього поточного ремонту обов’язковим є надання гарантійного терміну експлуатації дороги. Якщо протягом п’яти років будуть якісь зауваження до дороги, то виконавець робіт зобов’язаний усунути недоліки за рахунок власних фінансових ресурсів.
– Часто таке буває?
– Бували такі випадки. Частина недоліків усувалися на етапі технічного нагляду, але були й речі, які врегульовувались уже після ремонту.
Управління вже перевіряло, як перезимували місцеві дороги, які торік ремонтувались?
Ті місцеві дороги, на яких зроблено ремонт, у такому ж стані, як були до зими. Ми плануємо на них деякі роботи щодо упорядження, розмітки тощо.
– Які мости будуть ремонтуватися цього року?
– Це невеликі за габаритами мости, як правило, по обласних дорогах, які у найбільш аварійному стані. Ремонтувати плануємо 13 мостів, маємо надію, що це буде капітальний ремонт, бо їхній нинішній стан доволі критичний.
– Якщо у громадах хочуть ремонтувати дороги, вони можуть розраховувати на підтримку області, держави, на співфінансування?
– Усі дороги місцевого значення стосуються тих чи інших населених пунктів, тому що вони забезпечують інфраструктуру, доїзд тощо. Особливо це стосується об’єднаних територіальних громад. Тому ми в цьому плані спільно працюємо із ОТГ, із сільськими та міськими радами. Якщо громада спрямовує кошти на місцеві дороги, то ці дороги будуть пріоритетними у виділенні коштів дорожнього фонду. Загалом до виділеної на дороги суми, плануємо долучити 15% коштів місцевих бюджетів. Є розроблені відповідні механізми, вони прописані й у Бюджетному кодексі.
Сергій Маламура
Матеріал підготовлено в рамках проекту «Аудіощоденник реформ. Вінниччина» за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США