За місяць у Вінниці відбудеться фестиваль сучасної музики Contemporary music days in Vinnytsia – чи не найзагадковіший музичний проект у нашому місті. Про його жанрову приналежність в інтерв’ю кореспонденту «ВінницяОК» розповіла Ірина Френкель, директор фестивалю, людина, яка розуміється на сучасних академічних музичних тенденціях та вирішила цього року змінити обличчя традиційного фестивалю.
Ірино, чому саме зараз відбувається ребрендинг проекту?
Життя у Києві дарує, окрім стресів та завантаженості, ще й можливість побачити велику кількість мистецьких пропозицій. Заходи, які там відбуваються, значно відрізняються від наших «містечкових». Отримуючи нові музичні, театральні враження, починаєш розуміти необхідність дати можливість знайомства з якісним культурним контентом і тим, хто мешкає за межами Києва. Чому вирішила змінити формат Форуму молодої музики "Барви ХХ століття"? Якщо пам’ятаєте, він був розтягнутий у часі: один концерт в день. Не кожна людина має 4-5 днів вільного часу. Фестиваль відбувався у лютому, що завжди співпадало із великою кількістю захворювань на грип, тому вирішили презентувати оновлений фестиваль у березні, коли розквітає природа.
Що конкретно змінюється на Фестивалі?
По-перше, ми змінили його структуру. Тобто проект не вимагає від глядача багато разів приходити до концертної зали, за два дні відбудуться чотири концерти. Якщо говорити про жанри, то 17 березня перший концерт – це буде хорова музика, другий – джазова, а 18 березня першим буде концерт сучасної інструментальної музики, другим – класики 20 сторіччя. Тобто кожен знайде для себе той жанр, який для нього є цікавим.
По-друге, ми змінили «одяг» проекту, взявши за базову – білу фарбу, яка містить в собі всі кольори веселки і навіть більше, але не всі можуть це бачити та відчути – питання креативності сприйняття світу. (посміхається)
По-третє, ми презентуємо незвичний для Вінниці формат: музичний матеріал в синтезі з театром, мультимедійним шоу, танцями та новими незвичними музичними інструментами, які поєднуються з традиційними або старовинними, даруючи абсолютно незаангажовані музичні враження.
На Вашу думку, чи є великі мегаполіси гнучкішими для сприйняття інноваційних пошуків, ніж міста із традиційним укладом життя?
Тобто Ви вважаєте вінницьку публіку консервативною? Як показав фестиваль OPERAFEST TULCHYN, незважаючи на скептицизм багатьох, завдяки нестандартним підходам ми зробили велику мистецьку подію, яка за сприйняттям вийшла далеко за межі оперного жанру. Це викликало неабиякий ажіотаж. Про цей фестиваль говорять до сьогодні. Але це був синтез інновацій: поєднання звуку, світла, візуалізації та медіатехнологій. Так же буде із цим проектом – він подарує надзвичайні враження завдяки синтезу жанрів.
Який Ваш улюблений концерт цього Фестивалю?
Мені однаково подобаються всі проекти, які ми презентуємо. Вони різні та яскраві. Так, наприклад, концерт – відкриття, який відбудеться 17 березня о 18.00 – це хоровий проект. Перша в Україні сучасна музична інтерпретація давніх літургічних григоріанських піснеспівів! Все це супроводжується відеоартпроектом та роботою діджея. Автором проекту є Ольга Приходько. Її бачення хорової музики ламає стереотипи та відкриває нову сторінку сучасної академічної вокальної ансамблевої та хорової музики! Виконавці – вокальний ансамбль сучасної музики ALTER RATIO та чотири українських композитори, які мешкають за межами нашої країни, працювали над проектом більше року. Як результат, проект, який отримав назву «MARIOLOGIA» , став вражаючою антологією музичних образів Діви Марії, зітканих з ниток людських голосів, вібрацій дзвонів, вологих звуків вібрафону, грому литавр, меланхолії гобоя, вишуканості арфи…
Якщо говорити про джазовий проект Максима Шоренкова, який має назву «Нити Шоренкова» – цього разу Вінниці дійсно пощастило. Культовий композитор, піаніст – віртуоз, всесвітньовідомий винахідник везе до Вінниці інноваційний музичний інструмент «Нити Шоренкова» одразу у двох версіях: акустичні та електронні «Нитки». Це, звичайно, був сюрприз, але не втрималася. Що це таке, спитаєте Ви? Ну, по-перше, це досягнення сучасної української музичної культури. Це той культурний прорив, яким ми можемо пишатися як нація, і що можемо пред'явити Європі в області розвитку української музичної культури в контексті світових тенденцій.
«Нитки Шоренкова» проаналізовані у дисертації про синтез художніх засобів у сучасній музиці.
Інструмент, як на мене, нагадує світломузичну арфу. Але не все так просто і даний концерт – блискуча можливість побачити цей культовий музичний інструмент в дії. Сценічним партнером Максима Шоренкова на концерті у Вінниці виступить відомий мультиінструменталіст Максим Бережнюк – віртуозний виконавець, який грає на понад 50 народних духових інструментах. У його власній колекції більше 100 унікальних духових інструментів світу. Із собою Максим Бережнюк привезе рідкісний дудук, сімейство сопілок, денцівку, дводенцівку, дримбу, флояру, телинку, пан флейту, окарину, дуду, хулусі. А Максим Шоренков крім «Ниток» буде грати на роялі, двох синтезаторах, колісній лірі, телинці, зозулі, дримбі та дудуку. Загалом на їхньому концерті вінничани почують «спів» понад 20! надзвичайно цікавих інструментів. Концерт відбудеться 17 березня о 20.00.
Ірино, Ви так натхненно розповідаєте про проекти. Здається, що Ви знаєте кожного виконавця, який приїжджає до Вінниці.
Звичайно. Серед наших учасників є і давні друзі. І коли я говорю, що вони зі Львова – це відразу означає якість і зміст. Таким чином закриватися ми будемо 18 березня о 20.00 україномовною версією сценічної постановки всесвітньовідомої мімодрами «ІСТОРІЯ СОЛДАТА» одного з найпотужніших представників світової музичної культури ХХ століття Ігоря Стравінського.
За останньою інструкцією ЦК ВЦПС нам говорили, що Стравінський великий російський (радянський композитор). Але ми маємо розуміти: його українське коріння з Волині. Для сучасної української музичної спільноти актуальними є дослідження духовних зв'язків Ігоря Стравінського з українською культурою. Значну частину своїх творів Стравінський писав на українській землі, а їхні джерела знаходив в українському фольклорі. Райським куточком для своєї творчості Ігор Стравінський називав місто Устилуг.
Україномовна версія його неповторної музичної драми "Історія солдата" була підготовлена Львівською обласною філармонією у 2016 році. У Вінниці буде презентована повна версія із танцюристами, акторами і повним музичним складом.
Окремо хочу сказати про проект «Хвилина реклами», який відбудеться 18 березня о 18.00 за участі ансамблю «Рикошет» та учнів відділу театрального мистецтва школи мистецтв «Вишенька». Це музичні жарти, які пов’язані із телевізійним контентом. Так Сергій Пілютіков, який пише багато музичного контенту для каналу СТБ народив цей проект. Програму можна назвати «Музиканти жартують». То жартуємо разом із «Відбілювачем звуку», «Lambor-Джiнi» та «Мамо, купуй!».
Фестиваль по-справжньому презентує музику, яку я особисто вже бачу. Це принципово новий підхід формування концертної програми.
В Європі це традиційно, і у Києві, у Львові теж стає традиційним. У Вінниці до сьогодні були відсутні пропозиції такого гатунку. І для цього є причини – не будемо зараз називати. Я ось нещодавно прочитала книгу великого Тіма Реннера «Вмерти – це не так вже й погано». Тім Реннер відомий у світі як геніальний продюсер Polygram (пізніше Universal Music), який є свідком швидких змін, що відбувались у музичній та мультимедійній індустріях з 70-х років 20 сторіччя до початку 21-го. Це людина, яка на Світовому економічному Форумі у 2003 році отримала звання «Глобальний лідер завтрашнього дня». У своїй книжці він описує конкуренцію між різними торговельними марками, які билися за глобальний мультимедійний ринок, удосконалюючи технології. Тобто будь-який винахід призводив до заміни (смерті) іншого. Так розвивається ринок і до сьогодні. Так починає розвиватись музичний ринок України І бути відстороненими від таких тенденцій – це дуже прикрі умови, які існують на сьогодні у місті.
Все ж таки, лідер у мистецтві – це велика сила. Мене особисто вразила історія, яка відбулась під час роботи його студії з великим диригентом Гербертом фон Караяном. Симфонія №9 Бетховена під його орудою лунала 78 хвилин, а CD диск мав 72 хвилин звучання. Саме Караян наполягав на тому, щоб симфонію було записано на одному диску – для зручності і естетики. Техніками було зроблено велику роботу задля запису цієї відомої симфонії на одному диску, що вплинуло на розвиток усього мультимедійного ринку світу. Ось Вам і відповідь на запитання, чому CD має 78 хвилин звучання! Я вважаю, що кожен має власну місію. Але якби люди зупинялися перед невідомими труднощами – ми ніколи не мали б світу в його нинішньому вигляді.
Нагадаємо, що фестиваль CONTEMPORARY MUSIC DAYS IN VINNYTSIA відбудеться 17-18 березня у концертній залі Вінницької обласної філармонії.
Фестиваль проходить за підтримки Вінницького міського голови Сергія Моргунова та голови Вінницької обласної державної адміністрації Валерія Коровія.
Інформаційний центр фестивалю знаходиться у приміщенні обласної наукової бібліотеки імені Тімірязєва (вул. Соборна, 73)
Довідки за телефоном (0432) 690-025.
Квитки на фестиваль можна придбати на сайті http://bilet.vn.ua та у касах «Афіша Вінниці» у «Магігранді», «Петроцентрі», Вінницькій обласній філармонії.