Сьогодні, 9 грудня, у Вінниці відбулось засідання Круглого столу на тему «Проблемні питання організації, підготовки та проведення перших виборів в об’єднаних територіальних громадах. Регіональний погляд на перспективи виборчої реформи в Україні».
Експерти, законодавці, представники влади, громадських об’єднань та політичних партій обговорювали проблеми, з якими стикнулись учасники виборчого процесу під час проведення нещодавніх виборів в ОТГ.
Внесення змін до виборчого законодавства – це завдання не тільки експертів у Києві і народних депутатів. Ми хотіли б, щоб ті люди, які безпосередньо займались місцевими виборами також мали можливість вплинути на ті поправки, які будуть розроблятись і в подальшому будуть внесені у якості змін до виборчих законів, – каже керівник проектів Венеціанської комісії і офісу Ради Європи в Україні Сергій Ткаченко.
Хоча внести відповідні поправки до проголосованого 7 листопада у першому читанні Виборчого кодексу вже пізно, почуті пропозиції ляжуть в основу подальших змін до законодавства. До слова, до проекту Виборчого кодексу, за словами одного з його авторів голови підкомітету з питань виборів та референдумів парламентського Комітету з питань правової політики та правосуддя Олександра Черненка, наразі надійшло понад 4 тисячі поправок.
Я завжди жартую, що є люди, які добре розбираються у двох речах – футболі та виборах. Є законодавчі ініціативи деяких депутатів, м’яко кажучи, екзотичні, а якщо говорити відверто – абсурдні… Якщо серйозно взятися сьогодні за розгляд цих поправок, то ця процедура може зайняти кілька місяців. Але, давайте говорити відверто, часто у Верховній Раді все робиться дуже швидко, коли це потрібно, – говорить Олександр Черненко.
Основні проблеми, з якими зіткнулись виборчі комісії, політичні партії, органи влади та місцевого самоврядування під час нещодавніх перших місцевих виборів в ОТГ озвучив доцент кафедри загальнотеоретичного правознавства та публічного права Національного університету «Києво-Могилянська академія» Володимир Венгер.
Це, за його словами, питання організації виборів при об’єднанні громад з різних районів, обов’язковість заповнення декларацій кандидатами у депутати, формування виборчих комісій, друк виборчих бюлетенів, агітація на місцевих виборах та питання відповідальності членів комісій.
Настав час говорити не про підвищення санкцій, а про невідворотність відповідальності. Тому що у нас були випадки, коли в судді не піднялась рука посадити на 3-4 роки голову ДВК за нехороші речі, навіть, якщо вона робила їх свідомо. Може говорити про інші механізми? Наприклад, замінити позбавлення волі на заборону займати посади, які фінансуються з місцевого або державного бюджету, скажімо, на рік, – каже Володимир Венгер.
Проблему недофінансування районних виборчих комісій підняв на засіданні круглого столу перший заступник голови Вінницької ОДА Андрій Гижко. Він вважає, що це потрібно прописати на законодавчому рівні. Більше того, слід вивчити замислитись над можливістю формування виборчих комісій не за партійним, а за професійним принципом.
А партії зможуть надавати своїх представників у вигляді спостерігачів, які будуть стежити за виборами і мати відповідні права. Тоді буде і моральна, і матеріальна зацікавленість людини, яка є професійним членом виборчої комісії, тоді з неї можна буде і відповідним чином запитати, – вважає Андрій Гижко.
Якщо у 1994 році головами комісій у нас могли бути доктори і кандидати наук, то зараз ми не можемо знайти на голову дільничної або сільської територіальної комісії людину із середньою спеціальною освітою. Люди не хочуть працювати в комісії. Та заробітна палата, яку пропонують в комісії, не забезпечує ні моральні, ні фізичні, ні емоційні витрати, які ці люди несуть під час виборів, – додав представник Комітету виборців у Вінницькій області Владислав Телень.
«Забрати велику політику» з місцевих виборів просив на засіданні круглого столу голова Гніванської ОТГ Володимир Кулєшов. Про те, що багато процесі слід було б спростити говорив також очільник Глухівецької об’єднаної громади Олександр Амонс.