Володимир Буняк про опорні школи: «уся цивілізована Європа пройшла цим шляхом» (відео)

Інтерв'ю Новини Вінниці

У Вінницькій області вже 45 шкіл мають статус опорних. Ще 62 є їхніми філіями. Про те, як змінилась якість викладання у цих закладах та які вигоди отримали їхні учні та вчителі, як на Вінниччині впроваджуються принципи «Нової української школи» та інклюзивної освіти, – в інтерв’ю із директором департаменту освіти і науки Вінницької ОДА Володимиром БУНЯКОМ.

Ні для кого не секрет, що, на жаль, у нас є вчителі, які викладають не один предмет, а два – три – чотири. Ми чудово розуміємо: якщо вчитель не є фахівцем, то якісні знання він надати не може. Ми бачимо, що не вся карта Вінницької області покрита опорними школами. Є певна проблематика. Ми проаналізували, наприклад, складання ЗНО у малокомплектних школах і опорних школах, де вчитель викладає лише один предмет. Бачимо, що в опорній школі якість знань набагато краща. Це зрозуміло, бо є конкуренція в освітньому середовищі – хоча б два класи на паралелі. Це система, яка дає можливість максимально наблизити початкову школу до місця проживання дітей, а школа ІІ-ІІІ ступенів є опорною, до неї підвозяться діти і там вчитель викладає тільки той предмет, фахівцем з якого він є. Це дає можливість використовувати потенціал професіонала, не завантажувати його не властивими для нього предметами. І по-третє – ми можемо давати якісні знання. У нас уже відкрито 45 опорних шкіл, 62 філії. Уся цивілізована Європа пройшла цим шляхом. Через демографічну ситуацію, на жаль, кількість дітей зменшується, у нас залишаються малокомплектні школи в сільській місцевості, тому як і в Європі, так і в нас підвіз учнів стає звичною практикою.

На придбання автобусів держава ще виділяє кошти?

У минулому році в області було закуплено 18 автобусів. Цього року виділено 16 мільйонів. Ми їх розподілимо по районах на умовах співфінансування. Райони повинні, якщо школа – в сільській місцевості, доплатити не менше 10%, якщо у міській – доплачує район або ОТГ не менше 30%. Автобус коштує сьогодні приблизно 1,6 мільйона. Автобуси ми намагатимемось розподіляти таким чином, щоб мінімізувати відстань, враховуючи дороги, і таким чином завантажити опорні школи.

Як опорні школи підтримуються державою у фінансовому плані?

Опорні школи держава підтримує: торік було на них виділено 18,1 мільйона гривень, за які ми придбали 50 комплектів обладнання для кабінетів математики. Це мультимедійне забезпечення, 15 ноутбуків, програмне забезпечення, яке дає можливість покрити всю програму з математики із різноманітними мультимедійними засобами. У рамках «Нової української школи» було придбано 226 «фабрик друку» на 6,7 мільйона. Це для того, щоб вчителі могли використовувати роздатковий матеріал.

Як готували вчителів до роботи в умовах «Нової української школи»?

Безумовно, для того, щоб вчителі працювали в рамках «НУШ», нам потрібно їх навчати і ми за підтримки Вінницької академії неперервної освіти запровадили такі навчання минулого року. Ми змогли підготувати абсолютно всіх вчителів в області до «Нової української школи». Загалом це близько 6 тисяч вчителів. Для того, щоб їх ефективно навчати, були закуплені три інноваційних навчальних тренінгових класи. Один розташований у Вінницькій академії неперервної освіти, два – у Барському та Вінницькому педагогічних коледжах. На цих майданчиках відпрацьовуються нові методики навчання. Одним із аспектів «Нової української школи» є передача повноважень безпосередньо директорам шкіл. Це дає можливість створювати індивідуальну освітню траєкторію, безумовно, враховуючи виконання державного стандарту. Але траєкторія може бути абсолютно різною і директор формує всю свою команду, яка дає можливість втілювати в життя «Нову українську школу» і ті зміни, які відбуваються у нас в освіті.

Але ж держава має, все одно, якимось чином контролювати навчальний процес та якість знань. Є такі дієві механізми?

У нас буде створена служба якості освіти, вона запрацює вже із 1 вересня. Вона буде здійснювати інституційний аудит, державний нагляд, моніторинг роботи керівництва школи, братиме участь у сертифікації педагогічних працівників, наданні рекомендацій. Це дасть можливість створити абсолютно новий підхід до контролю якості знань наших дітей.

Навчання вчителів будуть продовжуватись цього року?

Ми торік навили майже 6 тисяч вчителів, таким чином підготувавши викладачів для перших класів до роботи в нових умовах. При цьому вони мають два сертифікати: один – в електронній формі, другий мають можливість отримати при Вінницькій академії неперервної освіти. У цьому році вже у Вінницькій академії неперервної освіти пройшли курси 2800 наших вчителів. Це дає можливість з наступного року перші класи забезпечити чіткою організацією навчального процесу в рамках «Нової української школи». У червні ми розпочинаємо навчання вчителів, які будуть вести дітей у третіх-четвертих класах. Зверніть увагу: якщо раніше у нас були якісь зміни в освіті, то вони не були підкріплені коштами. Тепер вперше Уряд виділяє на новації гроші: торік – 12,5 мільйонів, цього року – 11 мільйонів виділяється безпосередньо на навчання та підготовку вчителів. Більше того, підручники для 1 класу минулого року ми 100% отримали. У цьому році друкуються підручники для 2 класу.

Загалом на «Нову українку школу» скільки коштів виділяється?

У минулому році було виділено на «Нову українську школу» 45,8 мільйона гривень. При цьому розподілені вони були таким чином: 40% – на дидактичні матеріали, 40% – на меблі і 20% – на комп’ютерне забезпечення. Цього року виділено 43,3 мільйона. Ми побачили, що 40% на дидактичні матеріали – це багато, тому розподіл зроблено наступним чином: 25% – на дидактичні матеріали, 40% – на меблі і 35% – на комп’ютерну техніку для всієї школи. Ця сума була розподілена розпорядженням голови ОДА і передана на місця.

Які успіхи у впровадженні інклюзивного навчання на Вінниччині?

Це добре, що ми повернулися лицем до цієї проблематики. Тому що у нас майже 300 дітей, які навчались на дому, були в замкнутому середовищі. Якщо лікарі рекомендують їм перебувати в соціумі, але є вади розвитку – питань немає – вони перебувають у соціумі, знають як себе вести в суспільстві, спілкуються з однолітками, розвиваються і будуть мати відповідні комунікативні якості. А є діти, які не можуть перебувати в соціумі – для цього створений інклюзивно-ресурсний центр. Туди можна привести дитину – із нею будуть займатися професіонали і дитина буде розвиватися в межах її особливостей. Інклюзивно-ресурсних центрів у нас створено 32. Цього року ми отримали від Кабміну 7,3 мільйона гривень, які дають можливість забезпечити спеціальним транспортом ці центри. Таким чином при інклюзивно-ресурсних центрах будуть створені групи, які матимуть можливість виїжджати, займатися з дітьми, щоб вони гармонійно розвивалися.

Сергій МАЛАМУРА

Матеріал підготовлено в рамках проекту «Аудіощоденник реформ. Вінниччина» за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США

Джерело: vinpress.org.ua

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *