Штраф-майданчики були в центрі уваги, коли люди фактично силою забирали свої авто, які визнавалися речовими доказами у кримінальних провадженнях. Повертати їх власнику ДП «Інформ-ресурси», яким і належать штраф-майданчики, повинні безплатно, кошти має компенсовувати держава. На практиці – без оплати отримати назад таке авто навіть із судовими ухвалами було неможливо. «Родзинкою», правда, на іншому «тортику», було затримання колишнього юриста вінницької філії «Інформ-Ресурсів» у справі по звинуваченню у хабарництві заступника прокурора області.
Сьогодні ДП «Інформ-ресурси» реформуються на загальноукраїнському рівні. Вінницький підрозділ буде ліквідований до 3 жовтня. Нова Центральна міжрегіональна філія з новим керівництвом об’єднала 7 областей, в тому числі і Вінницьку. Заступником керівника Центральної філії став вінницький активіст, керівник ГО «Комітет безпеки руху» Володимир Черкас, який довгий час був, як мовиться, по «той бік шлагбаума». Тепер на вінницькому штраф-майданчику правила встановлює він. Пояснює, що Вінниця – чи не єдина, яка має власну, а не орендовану, базу. Тому він тут.
-Бачення таке – усі проблеми, які є, у найкоротші терміни вирішити. Знайти способи, знайти можливості це все вирішити і навести порядок, – каже Володимир Черкас.
-Які ви тут бачите проблеми?
-Першочергово ми замовили пломби на машини. Кожний автомобіль, який буде заїжджати, – тепер буде пломбуватися. Це моя позиція. Поки ми стартуємо з цим проектом у Вінниці. Далі передамо в інші області.
-Це щоб не крали з машин?
-Щоб автомобіль взагалі не "вскривався". Пломби – номерні. Номера пломб будуть вноситися в акт. Охоронець записуватиме, якими пломбами опечатане авто. Якщо приходить слідчий і розпечатує, то своєю рукою це вписуватиме, а потім буде опечатувати повторно.
Також уже введена фотофіксація. Усі авто, які приїжджають, охоронець фотографує. Раніше була така спроба, але це було не систематично.
З крадіжками, я сподіваюсь, ми покінчили. Принаймні, при мені. Кажу чесно, попрощались із охоронцями, які помічались, як нечисті на руку. Хоча мені особисто це варте великих скандалів.
-Тож фотофіксація, пломби…
-Також працюємо над тим, щоб поставити он-лайн відеокамери. Машини будуть систематизовані по секторах: окремо виконавчої служби, окремо – ДТП, окремо – кримінальні, окремо – адмінки. Я добиваюся, щоб над кожною були розміщені камери (звісно, враховуючи видимість персональних даних по номерах) – аби будь-яка людина 24 години на добу могла подивитися, як її машина, ходить хтось біля неї чи ні. Тобто зробити штраф-майданчик прозорим.
-А як з проблемою повернення авто – речдоків у справах?
-На сьогодні усі автомобілі, які визнані речовими доказами, вертаються нашим Центральним філіалом без-оп-лат-но. Із 11 вересня уже понад 10 таких автомобілів люди забрали. І без проблем.
-Був такий «технічний момент», коли слідчі не вписували таке авто як речдок, а передавили по адмінці…
– Є такий момент, але тоді людину ми, звісно, відправляємо. Ми не можемо вплинути на слідство. І якщо не вказано, що це речовий доказ, іде інша стаття витрат.
-«Інформ-Ресурси» – у структурі МВС. Ви можете підняти цю проблему на рівні керівництва ГУНП.
– Ми держпідприємство. Наша основна задача – прибуток, збереження автомобілів і наведення порядку. Я вам скажу більше: нам на сьогодні слідство не дає відповіді на запити, чиє авто. Ми не можемо зв’язатися з власниками. Тобто якщо слідчий не вніс це в акт – ми не знаємо, чиє авто стоїть. У нас навіть немає даних по ДВС – які вони розшукують авто. На усі запити слідство пише, що це таємниця слідства, а поліція – що це персональні дані.
Тож на сьогодні стоїть завдання, що охоронець і начальник штраф-майданчика не приймають фізично машину, поки слідчий не передасть йому її нормальним актом. З усіма даними і вписаним телефоном власника.
– Скільки авто на штраф-майданчику?
– Зараз у нас 975 автомобілів. Відсотків 30 в актах написано: не встановлено водія або власника. Сусідню територію ми передаємо Нацполіції – позаяк це їхня територія. Наші машини забираємо звідти. Із 27 серпня (так було обіцяно) у поліції будуть свої штраф-майданчики для «кримінальних» автомобілів. Нацполіція буде сама забезпечувати охорону, сама приймати, видавати і зберігати свої речові докази, щоб уже не було таких сутичок: платити чи не платити.
-Проблеми Вінниці чимось відрізняться від інших?
– У нас в десятки разів більше затриманого транспорту на зберіганні, ніж в інших областях. Взяти ту ж ДВС. По інших областях вони швидше забирають транспорт. У нас повільніше. Автомобілі простояли, на них сума набігла, ми не можемо цю суму списати, вони не можуть цю суму оплатити. Ось «Жигуль», затриманий по ДВС. Ми ж розуміємо, що його ціна 2-3 тисячі гривень на металобрухт у базарний день. А якщо він відстояв тут уже 50 тисяч, то кому він потрібний? Зрештою програють усі.
– Скільки коштує перебування авто на добу на штраф-майданчику?
– З першої по сьому добу – 144 грн з ПДВ. Далі – по 24. Такі тарифи ухвалені Кабміном ще років з 10 тому. Хоча з евакуаторами протилежна ситуація. Евакуатор отримує 720 грн, незалежно від того, з якої точки він везе: чи від універмагу чи з Бершаді. Відповідно евакуаторщики масового відмовляються.
– «Інформ-ресурси» мали право укладати угоди з приватними стоянками для утримання авто…
– У Вінниці такого не буде. Тому і ведеться зараз робота з ГУНП, вони нам допомагають усе поперевозити, переставити. Ми розчищаємо, збільшуємо і готуємо тут територію. Сьогодні у приватника зняти територію – це величезні гроші. Знаю, що в деяких містах (Тернопіль, Києв) робили повійну ціну. Люди поплатилися за це своїми посадами.
-Кажете, що основна задача підприємства – прибуток. Щось попередньо підраховували?
-Тільки зарплатний фонд по Вінниці – понад 100 тисяч. Наш прибуток залежить від того, як видадуть автомобіль. Якщо людина не прийшла місяць, рік, три роки – відповідно гроші не надійшли. Так, це примарний прибуток, це дебіторська заборгованість… Але і списати її не можемо. Водночас є плани. Частину території ми запланували під автодром. Хочемо щоб Сервісний центр, автошколи могли ним користуватися за меншу оплату, щонайменше в два рази. Сьогодні автодром є тільки на Ботанічній, і той належить Вінницькому учкомбінату. А цей буде в системі МВС. Є амбіції зробити автошколу і автоклас, які теж будуть у системі МВС. Чому б підприємство не могло б заробляти, а МВС мати свою автошколу? Ми не торкаємося Сервісного центру. У нас на сьогодні усі автошколи приватні.
-А можливий такий варіант, що та ж ДВС має приймати автомобілі через якийсь певний термін часу, аби вони тут, на штраф-майданику, не стояли роками?
-Цей варіант і розглядається. Але тут стоять машини, які далеко не за штрафи, не за 500 гривень. Тут стоять машини за борги мільйонні. Ті, які, так би мовити «попадають», ті біжать, платять штрафи, приносять постанови ДВС повернути… Такі машини тут і не затримуються. Тож чим більше ДВС забере, чим більше виставить на торги, тим більше повернеться грошей. Угоди з ДВС підписані.
-Розглядаєтсья питання критих стоянок?
-Розглядається у ГУНП. У них сьогодні є ДБН, є норми, їх мають зробити. Правда, за який рахунок… У Житомирі, наскільки я знаю, на це пішло 2,5 млн грн. Там уже зробили криті майданчики.
-Ви ж знаєте цю фразу, мовляв, штраф-майданчики – гарний заробіток. За вашими підрахунками, скільки тут циркулювало грошей?
-Якщо чесно, коли б не мої амбіції і пропозиції показати, як навести порядок – то мене б тут не було. Сьогодні мій оклад – 7 тис. грн брудними. Так, з моїм приходом підняли зарплату охоронцям, на 500-600 грн, але підняли. По правді, це було моє прохання – адекватно зменшити зарплати. Починаємо, працюємо, показуємо результат – завжди є можливість надбавок і премій. Я не хочу, щоб у мене і моєї команди було, як це було раніше – сидить п’є каву, отримує 8-10 тисяч, і усіх посилає. Я не хочу, щоб тут збирали собачкам на корм. Я не хочу, щоб тут збирали по 100 грн, щоб подивитися машину. Раніше була проблема: де поставити авто, скільки коштує те чи інше місце, бо на новий джип можуть «яблука падати». Такого не буде.
-Ви проходили конкурс?
-Ні. Це не конкурсна посада.
-Як тепер будете суміщати громадську діяльність і службу? Бо ви ж тепер службовець. Вам завтра скажуть, що ви заповнюєте свій штраф-майданчик.
-Ні. Такого немає і бути не може. Ніяких прохань ми не виконуємо. Штаф-майданчик сьогодні не бідує і, мабуть, бідувати не буде ніколи – щодо поставки на нього транспортних засобів. Це наш менталітет і наші люди. І ніякі штрафи цього не зупинять, і ніяка інша позиція. Тут немає про що просити. Воно і так забите. Я навпаки хочу віддати ці авто, і щоб їх тут було менше. Краще використати цю територію під автодром, під автошколу, знайти якийсь інший вид діяльності.
-Тобто вас сюди взяли як менеджера?
– Не те, щоб менеджера. Взяли мене як людину зі своєю принциповою позицію і амбіціями. Люди просто знають, що тут буде порядок, тому що питання довго стояло. Ми багато критикували, багато пропонували. Але інша справа: даєш пропозиції – іди і зроби. У будь-якому разі мене не обмежували ні в моїй особистій позиції, ні в громадській позиції. Мій великий плюс – я не тримаюсь за цю посаду.
-А у вас оптимізм не скінчився, коли ви це все уже з середини побачили?
– Ні. Це мої особисті амбіції: змінити, навести порядок. І показати, що може бути по-іншому.
Ірина ЖУК