Про перші кроки в статусі об’єднаних громад говорили представники ОТГ Вінниччини на зустрічі, що відбулась за сприяння Програми «U-LEAD з Європою». Фахівці Програми організували семінар для новостворених громад, вибори у яких пройдуть цього річ 22 грудня. На думку експертів, старт діяльності нових ОТГ має важливе значення для їх подальшого успішного розвитку. До семінару на тему « Організація діяльності новостворених ОТГ після виборів 22.12.2019 року. Перші кроки» долучились фахівці Вінницького Центру розвитку місцевого самоврядування. Експерти Центру започаткували «Школу новостворених громад», в рамках якої вже проведено низку навчально-інформаційних зустрічей. Під час навчальної сесії, що выдбулась 18 листопада представники ОТГ ознайомились із перспективами децентралізації, з новими повноваженнями у сферах фінансів, освіти та охорони здоров’я, а також вивчили окремі аспекти економічного розвитку територій. Головний блок семінару був присвячений особливостям проведення перших сесій рад, прийняття перших рішень та реорганізації рад, а також питанням інвентризації активів та кадровому забезпеченню виконавчих органів ОТГ.
Людмила Гурба, радниця Програми з юридичних питань, наголосила, що для новостворених громад надзвичайно важливим є дотримання всіх норм законодавства під час прийняття перших рішень місцевих рад:
- Кожній громаді, яка тільки стає на шлях діяльності у статусі об’єднаної, дуже потрібна кваліфікована допомога. Важливо, дотримуючись норм законодавства, «запустити» механізми, які передбачені ЗУ «Про добровільне об’єднання територіальних громад», набути повноважень голови ОТГ, завершити повноваження голів і виборних посад представників рад, що приєднуються до ОТГ, а також правильно розпочати процедури реогранізації рад, що приєднуються. Крім того, потрібно правильно провести процедуру звільнення працівників органів місцевого самоврядування відповідно до законодавства про працю, інвентаризувати майно і матеріальні зобов’язання всіх рад, що приєднуюься. Для даних громад особливістю є те, що вибори пройдуть в грудні, наприкінці бюджетного року. Відтак, вони не зможуть провести свої перші сесії і започаткувати роботу в поточному році, адже це і процес підрахунку голосів, і оприлюднення результатів виборів, тож вірогідно, що це буде відбуватись вже на початку наступного року. Але сьогодні такі ОТГ повинні створити свій власний план перших кроків, такий « генеральний план», адже діяльність таких ОТГ буде пов’язана із фінансовою звітністю, реорганізацією рад, інвентаризацією, тому – обізнаність громад із даних питань є важливою умовою подальшого розвитку та успішного господарювання.
Експертка розповіла про умови проведення перших сесій місцевих рад новостворених ОТГ, особивості проведення інвентаризації майна, ознайомила учасників семінару із кадровими птаннями та особливостями проходження служби в органах місцевого самоврядування.
У ході семінару представники громад поділились думками та баченням свого подальшого розвитку і більша частина присутніх виявила особливу увагу до сталих правил децентралізації, адже умови та законодавство можуть змінюватись, що впливає на плани ОТГ.
- Ми створили Войнашівську ОТГ, до неї приєдналися Матейківська та Митківська сільсьські ради, будемо обирати голову громади і для нас важливою умовою є команда – фахова та обізнана, – зауважила Оксана Шевченко, секретар Войнашівської сільської ради.
Євген Шаповалов ознайомив учасників із перспективами подальшого поступу реформи місцевого самоврядування, в тому числі і з точки зору новацій адіміністративно-територіального устрою. Експерти підкреслили особливе значення компетенцій складу виконавчих органів місцевих рад ОТГ та навели приклади успішного господарювання ОТГ Вінницької області.
Під час зустрічі високий рівень зацікавленості представників громад викликали питання фінансового управління територіями та виконання повноважень у сфері освіти та охорони здоров’я.
- Із 1 січня 2020 року повноваження у сфері освіти повинні перейти до нових ОТГ, відтак потрібно здійснити прийом-передачу майна галузі на території громади, а також створити відповідні органи управління в ОТГ. По -перше, потрібно прийняти у комунальну власність об’єкти сфери, створити виконавчий орган, переформатувати статутні документи закладів, почати управляти сферою, а також проаналізувати освітню мережу, адже важливим показником є наповненість класів, рівень освітньої субвенції – чи вистачає її , чи ні, щоб бачити всі ризики, які стоять перед громадами та перспективи їх розвитку. Головне – це зрозуміти суть нових повноважень і підготуватись до перших кроків діяльності новостворених ОТГ, – пояснив Віталій Швець, експерт з муніципальних послуг Програми.
Інна Святна, фахівець Програми з місцевих фінансів зазначила, що ОТГ, в яких відбудуться вибори в грудні, мають певні особливості з точки зору бюджетного процесу:
- У 2019 році є певні собливості щодо формування бюджетів новостворених ОТГ. Оскільки в Законі про Державний Бюджет,який прийнято в першому читанні ВРУ, не передбачено субвенцій для даних громад. Ми чекаємо на певні зміни, але вони можуть бути внесені в подальшому, у 2020 році. Поки що такі громади будуть виконувати свої місцеві бюджети, які виконувались до об’єднання, на відміну від інших ОТГ, які були відразу переведені на міжбюджетні трансферти, а в подальшому – це буде врегульовано на державному рівні В цілому, можна сказати, що в даному випадку є і позитив, адже новостворені ОТГ будуть мати час підготуватись, розробити проекти рішень, плани, ознайомитись із повноваженнями, особливостями управління сферами, проінвентаризувати майно, створити структуру виконавчих органів, розробити і затвердити штатні розписи та інше.
На завершення зустрічі представники новостворених ОТГ Вінниччини ознайомились із стратегічними питаннями економічного розвитку територій. Про це розповів під час семінару Юрій Войціцький, експерт із регіонального розвитку Вінницького ЦРМС Програми « U-LEAD з Європою».