Щедрість Леонтовича, який подарував світу найпрекраснішу мелодію усіх часів

Новини Вінниці

«Це було після Різдва 1921 року. Як дуже здивувався я, коли побачив на подвір’ї прямуючого до мене Леонтовича. Він був убраний в старе пальто, на голові у нього була оригінальна шапка, яку пошила йому дружина зі старого одіяла, на руках рукавиці на один палець, а штани – сіро-чорного кольору, з великими фіолетовими латками. Та він ще ніс на паличці зав’язаний у великий платок гостинець для мене – калачі. Це був назверх бездомний подорожній, голодуючий, аж ніяк не Леонтович. Я засипав його цілою в’язкою різних питань: що чувати у Тульчині, як поживаєте, що робите. Він хвалився, що в Тульчині хор співав українські колядки, між тим і деякі його твори. Багацько народу прийшло почути тих колядок. Надзвичайно гарне враження зробили вони на слухачів».

Це – спогади вчителя Якима Греха, якого знищили у 37-у. Я от думаю, що віддала би всі ці блискучі різдвяні ілюмінації, цей мегакомерційний хаос, всю цю банальну сухозлотицю, аби на мить повернутись у той час і почути, як у Тульчині хор співає «Щедрик», «Дударик», «Ой ходила дівчина бережком». І побачити чоловіка, що подарував світу найпрекраснішу мелодію усіх часів, яка належить тепер людству. Чоловіка, одержимого поліфонією, надзвичайно чутливого, доброго і безкорисливого. Можна сказати – українського праведника, скромного і відкритого до світу. Коли йому казали: не йди сам, бо розбишаки нападуть, він сміявся і казав, що вони ліпше знайдуть, ніж його латані лахи, а він з ними побалакає про гармонію у Всесвіті. І вони мирно розійдуться. І ось такого блаженного, що на свої гроші купував селянам музичні інструменти, вбив чекіст, а не розбишаки. Тут він мав рацію. Він цілий вечір співав тому чекістові, а той його вбив сплячого у власній хаті.

Українські музиканти – найбільш небезпечні. Максима Березовського довели до самогубства за те, що хотів писати музику для українців, Артема Веделя знищили у божевільні, Денис Січинський помер з голоду сам-саміський у Станіславові, Володимира Івасюка вбили. Музика має величезну владу над людиною. Тільки поезія може до неї наблизитись. Української музики зараз не чути. Вона наче струмок пробивається на фестивалях, невеликих концертах, в Ютубі. Я маю на увазі справжню музику, яка торкається українського серця, а не викаблучується під африканські ритми, не пересипану блатняком і примітивом. Яка наче краплі, що падають зі стріхи у відлигу, як стомлена хода женця, що вертається з поля, як гойдання колиски і щебет жайворонка, як вітер, що проривається між гори. Не відчувши – засохли, не збагнувши – відкинули. І не мають доступу, як у часи Валуєвського циркуляру. Українську музику душать не циркуляри, а страх влади перед національним відродженням. Тому ті, хто творив, як то має бути – ходять безмовні наче мерці, бо живим позакладало вуха.

Щедрість Леонтовича – це щедрість українців, які вмирали від голоду на найбагатших чорноземах, які віддають найкращих синів, щоб вони захищали часом навіть тих, хто навіть мізинця їхнього не вартий: жадібних, підступних перевертнів без коріння. Але в цій нечуваній щедрості є те, що підіймає Україну над світом, як підняло колись Дон Кіхота над іспанським королівством. Те, що миле Господу – дух, краса, гармонія.

Може, колись небі засяє зірка на ім’я Леонтович. Може, добрі руки відбудують його родинне гніздо, яке руйнується. Це потрібно не йому, він давно вже у раю керує ангельським хором. А тим, хто цієї зимової ночі в голоді і в холоді творить, а не тішиться багатим столом і слухає вульгарний спів дилетантів та масні жарти коміків. До кого йде бездомний подорожній Леонтович із вузликом калачів. 

Галина Пагутяк, українська письменниця, лауреат Шевченківської премії з літератури 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *