У 2016 році поліція Вінниччини зафіксувала 1536 фактів телефонних та інтернет-шахрайств. Це – на 23% перевищує показник попереднього року. Такі цифри озвучив керівник Подільського управління Департаменту кіберполіції нацполіції України Сергій Шестопалюк.
За його словами, найчастіше – у 37% випадків довірливі вінничани потрапляють на «гачок» шахраїв, що спеціалізуються на торгівлі в інтернеті. Близько 20% випадків стосуються «телефонного» шахрайства, трохи менше 10% такого роду злочинів скоєно з використанням банківських карток та інших платіжних систем, близько 13% – шахрайства зі створенням фінансових пірамід.
За січень цього року вже зафіксовано 115 фактів шахрайства по телефону чи через інтернет.
Щоправда, мало кіберзлочинів вдається розкривати за «гарячими слідами» – минулого року лише близько 22%. Сергій Шестопалюк пояснює це кількома факторами.
На жаль, зростає професійність злочинців, придумуються нові способи шахрайства, шкідливі програми, засоби, що ускладнюють відстеження злочинців. Через закриття низки фінансових установ зловмисники отримують доступ до персональних даних людей. Натомість, правоохоронцям розслідування ускладнене: потрібно отримувати дозволи на негласні слідчі дії, злочинці можуть знаходитись в інших областях, навіть, за кордоном, що теж ускладнює слідчим роботу, – говорить Сергій Шестопалюк.
Як приклад, два місяці знадобилося оперативникам, щоб задокументувати діяльність київської групи телефонних шахраїв, що виманювали гроші у потерпілих, нібито, для порятунку їхніх рідних чи то в поліції, чи в лікарнях.
У них у складі групи була дівчина, яка після дзвінка чоловіка, який називався правоохоронцем, представлялась адвокатом, хтось – слідчим, тобто розігрували такий собі спектакль. Зараз вони закриті, але припускаю, що в тюрмі можуть займатися тим самим, – говорить начальник управління карного розшуку обласної поліції Олександр Цимбалюк.
До того ж, покарання за такі злочини, кажуть правоохоронці, хоч і залежить від сум, які вони виманили, але, здебільшого невелике, адже злочинці просять у своїх жертв переважно такі кошти, які можна легко знайти вдома, або ж позичити в сусідів. Хоча були випадки, коли для «порятунку рідних» телефонним шахраям перераховували 15 тисяч доларів.
Тому покарання – часто умовне, або ж – кілька років ув’язнення. Колись один «спритник» пропонував у Вінниці машини, холодильники, телевізори, просив аванс… навіть кількох наших співробітників встиг «розвести». Йому дали 3,5 роки. Через рік у Вінниці поблизу відділу на Пирогова, 4 знову чую знайомий голос, дивлюся, а він знову «розводить» чергову жертву, – розповів заступник начальника ГУ Нацполіції в області Сергій Чуба.
Зважаючи на це, порятунок вінничан від кібершахраїв, переважно, – у їхніх руках. Аби не стати жертвою «спритників», правоохоронці радять ПІН-коди карток і паролі на комп’ютерах для доступу до різних сайтів та соцмережі робити максимально захищеними. Не варто передавати інформації про банківські картки через інтернет та по телефону. Для розрахунків в інтернет-магазинах краще використовувати так звану «віртуальну» картку, тобто робити дубляж основної і перераховувати на неї невелику суму спеціально для тієї чи іншої покупки. Загалом, для купівель в мережі краще користуватись відомими й перевіреними сайтами, читати відгуки про них та про користувачів. Варто також переконатися, що ви зайшли саме на той сайт, що потрібно, адже трапляється, що шахраї роблять дубляжі відомих сторінок. Не слід забувати оновлювати антивірусне програмне забезпечення.
Стосовно ж найпоширенішого виду телефонного шахрайства, то найпростішу пораду дає начальник управління карного розшуку обласної поліції Олександр Цимбалюк:
Якщо вам зателефонували і сказали, що ваш син, наприклад, потрапив в ДТП, в лікарню, міліцію, чи ще кудись і терміново просять грошей, спочатку покладіть слухавку, порахуйте до десяти, заспокойтеся і спробуйте зателефонувати рідним. Найчастіше такі шахраї телефонують жінкам, в основному, поважного віку, вони добре знають психологію і тиснуть на найболючіше. При цьому не дають заспокоїтись і осмислити свої дії, постійно тримають в напрузі – дзвонять через кожних 30 секунд.
А ще в поліції запевняють, що правоохоронці вже реформовані, працювати залишились тільки чесні співробітники і брати хабарі за «вирішення питання» вони не збираються. Рідним телефонувати можуть тільки для того, щоб повідомити, де знаходиться затриманий.