Крилата швидка – Вінницький авіаборт “VITA” – рятувала 2000 поранених атошників

Новини Вінниці

Журналіст "Цензор.НЕТ" побував на борту реанімаційно-операційного літака, що здійснює регулярну евакуацію поранених українських військових з Дніпропетровська до Києва.

Літак-рятівник був створений на базі вітчизняного Ан-26 ще в 2001 році. Тоді ж був сформований військово-медичний персонал для його обслуговування. Якимось дивом, інакше не поясниш, судну і екіпажу вдалося уникнути скорочення в мирний час.

У перший же рік війни (2014 ий) "VITA" зробила 135 вильотів і перевезла 1858 поранених.

"Іноді, – згадує головний анестезіолог В'ячеслав Кондратюк, в добу було два або навіть три вильоти. І це ж не так просто, зазначає він. – З кожним треба познайомитися, поговорити, контакт налагодити, пропустити через себе".

У 2015 році літак зробив 76 вильотів і перевіз 1505 чоловік. В цьому році поки налічується 18 вильотів і 220 поранених відповідно.

Переліт поранених весь цей час забезпечує відділення аеромедичної евакуації з Вінниці – 7 анестезіологів, 7 медсестер-анестезіологів і хірурги, які змінюють один одного в порядку черги.

Всіх їх встигли підготувати ще в довоєнний час за кордоном на всіляких навчаннях. Велика частина підготовки зводилася до питань безпеки. "Крім цього, – наголошує Кондратюк, – важливо знати і розуміти, як фактори польоту впливають на організм не те що звичайної людини, а важко пораненого". Наприклад, поставити крапельницю на певній висоті неможливо.

Реанімацією на крилах називають співробітники свій літак. На ньому є ціла операційна зі спеціальним столом, апаратом для штучної вентиляції легенів, кардіомонітором та кардіостимулятором, а також іншими приладами. А також палата інтенсивної терапії з чотирма ліжками для хворих або поранених, дефібрилятор, портативний апарат для ультразвукових досліджень, шафи для зберігання медикаментів, стерильного матеріалу для перев'язок і т. Д. Після початку війни майже всю сучасну техніку літаку-рятівникові подарували іноземці.

В'ячеслав Кондратюк тепер один з найдосвідченіших лікарів в аеромедичної сфері.

Свій перший виліт за пораненим він зробив 30 квітня 2014 року в Луганськ. Тепер, зі зрозумілих причин, літак курсує, в основному, з Дніпропетровська до Києва, Одеси і іноді Львів.

Під час Иловайской трагедії Кондратюк літав за українськими військовими в Ростов-на-Дону. Це був один з найбільш хвилюючих польотів. "Невідомо було, чого очікувати і що може трапиться, – розповідає він". Але все пройшло нормально. Наші військові розповіли, що ставилися до них нормально, але коли дізналися, що вони повертаються додому, шокувала: "Вас же там уб'ють всіх!". Пропаганда працювала.

"Бували такі борту, – каже Кондратюк, – коли 96% поранених в літаку були з бойової травмою". Сьогодні, на щастя, цей відсоток набагато нижчий.

Особливі навички потрібні не тільки лікарям медичного літака, а й льотчикам. Вони, наприклад, використовують якусь особливу посадку судна з "розкочуванням" коліс – щоб поранених не дуже трясло. Ще вони можуть вести літак на висоті нижче звичної, якщо хтось із поранених відчуває себе дуже погано.

"Не допустити погіршення стану поранених під час польоту" – такий загальний принцип і мета лікарів і команди пілотів літака Ан-26 "VITA". Поки що такого не сталося жодного разу.

До трапу літака поранених доставляють каретами швидкої допомоги

VITA" – єдиний операційно-реанімаційний літак в Україні.

Найважчим пораненим з бойової травмою в цей раз на борту був спецназівець Олександр Дармарос. Під час виконання бойового завдання під ним вибухнула міна. 31-річний офіцер втратив частину ноги і очі.

За один політ "VITA" може перемістити 15 поранених – п'ятеро лежачих і 10 сидячих. Максимальна кількість, яке літак перевозив за час війни, – 17 осіб (плюс екіпаж і лікарі)

Згідно з вимогами безпеки розвантаження літака з пораненими повинна займати не більше п'яти хвилин. Рекорд за воєнний час – три з половиною хвилини.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *