Обсяги знятих з експлуатації, а також подарованих авто, різко виросли.
Наприклад, лише у травні українці подарували більше автомобілів, ніж за весь минулий рік, повідомляє 24 канал.
Причина росту реєстрацій авто в інших сегментах авторинку цілком очевидна – мобілізація.
Імпорт вживаних транспортних засобів (усіх типів) та продажі нових за останній час зовсім не зросли. Це свідчить про те, що й інші сегменти авторинку мали б бути стабільними.
Натомість переоформлення легковиків, мотоциклів та мопедів (ці три категорії можна переоформлювати у застосунку Дія) у квітні-травні істотно збільшилися.
Також істотний ріст в даруванні автотранспорту. Навіть без наведення числових значень видно наскільки зросла кількість подарованих офіційно ТЗ у 4 та 5 місяці поточного року.
Для порівняння: за травень подаровано утричі більше ТЗ, ніж за весь минулий 2023 рік.
Інша важлива послуга, яку надають ТЦС МВС — зняття ТЗ з обліку у зв’язку з його вибракуванням. Цю операцію переважно замовляють тоді, коли автомобіль через старість й цілковиту втрату запасу ресурсу не може далі виконувати свої функції, або ж був знищений в ДТП чи внаслідок інших причин (пожежі, повені, вибуху тощо).
Однак попри те, що ця послуга фактично не має нічого спільного з перепродажем чи даруванням, все ж обсяги її замовлень теж зросли синхронно з тими, які ми розглядаємо тут.
То в чому ж причина? Вона тут одна, спільна — набуття чинності новим законом про мобілізацію, який передбачає можливість вилучення транспортних засобів на оборонні потреби у тих власників, які мають більше ніж одну машину.
Відповідно це спричинило масовий наплив автовласників у територіальні сервісні центри МВС (та ще більш активне – в застосунку Дія), щоб переоформити свої ТЗ на інших осіб (здебільшого — членів сімей чи родини). Мета – мати зареєстрованим на себе не більше, ніж один транспортний засіб.
Окремого коментаря потребує питання з вибракуванням — чому автовласники занепокоїлися неробочими автомобілями та поспішають їх зняти з обліку? Насамперед з тієї ж причини, яка спонукає переоформлювати ТЗ на інших осіб — щоб не мати два ТЗ і більше, зареєстрованих на себе.
Ще одна причина популярності вибракувань — старі продажі «за довіреністю» або передачею свідоцтва про реєстрацію. Машина могла змінити ще певне число власників, але юридично належить тому, чиє прізвище зазначене в “техпаспорті”. Відповідно це ускладнює можливість дійти до формату «1 авто на 1 особу». Тому частина таких юридичних (але вже не фактичних) власників, застосовують вибракування.
При цьому фактичні обсяги ринку, вважають експерти Інституту досліджень авторинку, не зросли — адже немає жодних передумов (закінчення війни, демобілізація, збільшення купівельної спроможності громадян, зниження курсу валюти тощо) для того, аби це відбулося.
І навіть навпаки — є низка факторів, які гальмують розвиток українського авторинку. Як зовнішніх, так і внутрішніх, які обмежують або роблять економічно недоцільними певні операції. А щодо статистики — то у «чистому» вигляді, скоріш за все, ми її побачимо вже після закінчення ажіотажу з переоформленням «зайвого» транспорту, ймовірно, у найближчі місяці.