Закон про ведення обліку трудової діяльності працівника в електронній формі, який передбачає перехід на електронні трудові книжки протягом п’яти років.
Закон було ухвалено 5 лютого 265 голосами народних депутатів. Документ пеpедбачає п’ятирічний перехідний пеpіод викоpистання як папеpового, так і електpонного ваpіанту книжки. За цей час дані укpаїнців мають бути пеpенесені до Єдиного деpжавного pеєстpу. Свою електронну книжку можна буде побачити в особистому кабінеті на вебпорталі Пенсійного фонду або в мобільному додатку.
Додавати та змінювати інформацію в книжці зможуть як роботодавці, так і працівники. Крім того, роботодавець зобов’язаний видати оригінал паперової трудової книжки на руки працівнику під підпис.
Електронні книжки відкривають безпосередньо в Пенсійному фонді. Роботодавець лише надсилає документи. Знайти електронну трудову книгу можна буде на Порталі Електронних послуг Пенсійного фонду.
Доступ до електронної книжки є тільки у застрахованої особи та роботодавця, з яким є трудові відносини. Тому даними більше ніхто не може скористатися. Згідно з пояснювальною запискою до законопроєкту, роботодавці відтепер будуть зобов’язані вести трудові книжки в виключно електронному вигляді. У паперовому варіанті – за бажанням працівника.
“Стрімкий розвиток цифрових технологій обумовлює необхідність перегляду правовідносин, пов’язаних з обліком трудової діяльності працівника. Чинні нормативні підходи у цій сфері сформовані ще у 60-х–70-х роках минулого століття в умовах тоталітарного устрою колишнього СРСР і не відповідають ні сучасному стану законодавства, ні реаліям соціально-трудових відносин”, — йдеться у документі.
Прогнозується, що реформа створить можливості для:
- зменшення витрат роботодавців на ведення паперового документообігу;
- спрощення доступу до інформації про набутий стаж працівників;
- врахування даних стосовно освіти та кваліфікації, яку має населення та яку отримують молоді люди, для забезпечення узгодження пропозицій, які існують на ринку праці;
- усунення можливих ризиків і негативних наслідків втрати трудової книжки, її фізичного пошкодження, фальсифікації та внесення недостовірних відомостей;
- забезпечення необхідних умов для запровадження автоматичного призначення пенсій та соціальних виплат.