Як ефективно використовувати механізми забезпечення якості освіти, – про це говорили освітяни ОТГ Вінниччини на семінарі, що організували фахівці Вінницького Центру розвитку місцевого самоврядування Програми « U-LEAD з Європою». Під час навчального заходу, учасниками якого стали керівники відділів освіти та освітніх закладів громад області, були розглянуті новації реформи за напрямком якість навчального процесу. Володимир Малінін, начальник управління Державної служби якості освіти у Вінницькій області, розповів про завдання сфери з огляду на розвиток ОТГ. Він презентував нову службу – державний орган із контролю за якістю освіти в регіонах, в тому числі і на Вінниччині, а також звернув увагу на впровадження нових механізмів для забезпечення стандартів якості знань.
- Основне завдання новоствореної державної служби криється в її назві – це якість освіти. Тобто, створити всі належні умови та забезпечити можливість отримувати якісну освіту молоді, що дасть можливість реалізувати себе в житті. Перш за все необхідно створити систему внутрішнього контролю якості та розуміти цілі, куди буде рухатись заклад в освітньому просторі. В якості пілотних, розпочались інституційні аудити, що є одною з форм контролю за діяльністю освітнього закладу та її оцінки. Такі аудити в подальшому будуть проводитись раз на 10 років. Крім того, запроваджується сертифікація вчителів, у якій буде брати участь державна служба. Сьогодні – це добровільна річ, але з часом, сертифікація має повністю замінити таку форму оцінки якості, як атестація, – зазначив представник державної служби якості освіти.
В ході семінару Віталій Швець, радник із муніципальних послуг Вінницького ЦРМС, звернув увагу на важливу умову ефективного функціонування сфери освіти в ОТГ – автономізацію закладів. За словами експерта, закон про освіту дає широкі можливості освітнім закладам та певний ступінь свободи. Разом з тим, Віталій Швець наголошує, що освітні заклади повинні бути готові працювати автономно, адже це не тільки можливості, а й відповідальність, тому варто зважити на фінансову стабільність галузі в ОТГ та організувати ефективну систему управління.
Під час семінару було розглянуто досвід Польщі з організації роботи сфери освіти.
- Нещодавно делегація освітян ОТГ Вінниччини на запрошення польських колег та за сприяння SKL International відвідала освітні заклади гмін Республіки Польща. До складу делегації увійшли учасники освітньої мережі U–LEADерів ОТГ, що запрацювала в цьогоріч у Вінницькій області. Освітяни ознайомились із кращими практиками РП, вивчили досвід забезпечення якості освіти, організації роботи закладів початкової, загальної середньої та профільної освіти, а також функціонування інклюзивно-ресурсних центрів. Крім того, учасникам делегації презентували досвід розвитку культурного простору, – повідомив Віталій Швець.
Представники галузі освіти ОТГ області, що відвідали Республіку Польща із навчальним візитом, поділились враженнями від поїздки. Цікаво, що приклади розвитку сфери освіти Польщі були презентовані як у великих гмінах, так і в маленьких містечках.
Тетяна Шерстюк, начальник відділу освіти Тростянецької селищної ради, підкреслила інноваційну складову освітньої галузі Польщі:
- У нас сьогодні реорганізуються інклюзивні навчальні заклади, а польські колеги залишили їх у системі освіти та навіть дооснащують такі установи з урахуванням сучасних технологій. Інклюзивна освіта тут поєднується із навчальним процесом та реаблітаційними заходами. Наприклад, приватний дитячий заклад, завдяки співфінансуванню держави організував роботу з інклюзії за системою Монтесорі, а музичні школи Польщі забезпечують процес як загальної та і профільної музичної освіти. Тобто, польська школа вдало поєднує напрямки освітнього процесу та забезпечує високу якість знань.
Під час семінару освітяни виконали низку практичних вправ, зокрема з автономізації закладів освіти, поділились враженнями від виступів спікерів, презентацій та обговорили результати навчальної зустрічі.