Інноваційні методи зі створення безпечного середовища запроваджують у Северинівській ОТГ, яка обрала одним з пріоритетів безпеку в громаді.
На запрошення сільської ради ОТГ відвідали фахівці Вінницького Центру розвитку місцевого самоврядування Програми « U-LEAD з Європою», що проконсультували працівників громади під час розробки та реалізації ініціативи.
В рамках проекту « Громада доступна для всіх – спільна відповідальність» у Северинівській ЗОШ І-ІІІ ст. було створено Центр медіації – шкільну службу порозуміння. Як зазначили виконавці проекту ініціатором стала громадська організація « Моя Северинівка», повідомив Владислав Підгаєць, інспектор з інформаційного забезпечення Северинівської сільської ради.
- Проект профінасовано Фондом « Відродження» на суму 495 тис грн, з них 100 тис грн – кошти місцевого бюджету. Реалізація ідеї передбачала комплекс заходів: підготовка приміщень, закупка мультимедійної техніки, меблів, а також анкетування та навчання дітей. Для цієї роботи ми залучили фахівців Інституту миру і порозуміння, зокрема Єлизавету Коваль, яка вже більше 10 років допомагає створювати служби порозуміння в Україні. Було відібрано 18 дітей із Северинівської та Чернятинської шкіл громади, які пройшли спеціальне навчання, що забезпечило ефективну роботу Центру медіації, – пояснив Владислав Підгаєць.
Центр медіації – це осередок з пошуку рішень для безконфліктного спілкування, вирішення суперечок дітей з допомогою третьої сторони. Медіатори – є головними учасниками процесу медіації у школі Северинівки, це активні школярі, лідери, які виступають арбітрами у разі виникнення конфліктних ситуацій між дітьми. Для спілкування у школі обладнано спеціалізовану кімнату, з сучасними засобами візуалізації, відпочинку та стресового розвантаження.
- Під час створення Центру порозуміння ми намагалися залучилити активних дітей до вирішення конфліктів мирним шляхом, в цьому і полягає ідея. Сьогодні важливо запобігати цькуванню, адже це поширено у середовищі дітей, і обходитись потрібно без впливу дорослих. Саме діти, що мають авторитет, яким довіряють, можуть ефективно вирішити такі проблеми. Звичайно, є старший медіатор, який координує роботу, але конфлікт розв’язують самі діти. У нас вже є випадки, коли школярі успішно вирішили проблему, і варто сказати, що координація майже не потрібна. Менше спостерігається випадків булінгу, діти дружать і гарно співпрацюють на конструктив, – каже Галина Кубіцька, бібліотекар та старший медіатор Северинівського Центру медіації ЗОШ І-ІІІ ст.
Реалізація безпековго проекту у Северинівській громаді передбачає не тільки створення служби порозуміння для школярів, а й безпекову інфраструктуру. Громада упорядкувала кілька автобусних зупинок – біля освітніх закладів та на швидкісній трасі Жмеринка-Бар, обладнала їх освітленням та відеоспостереженням. Крім того, Северинівська ОТГ приділила увагу інформуванню населення про зміни назв вулиць, адрес, адже за словами виконавців проекту, це створює незручності для жителів, чи екстренних служб і потребує додаткової візуалізації. Представники Інституту миру і порозуміння, ДСНС та активісти громади взялися за облаштування інформаційних банерів і вже встановили їх у відповідних місцях на території ОТГ.
- Ще одним напрямком проекту з безпеки життєдіяльності Северинівської ОТГ стане промоція. Жителі не завжди розуміються на доцільності тих чи інших витрат місцевого бюджету – будівництво, ремонти, дороги, інфраструктура. Тож налагодимо роботу місцевого видання та додаткових інформаційних майданчиків, – зазначив Владислав Підгаєць.
Фахівці Вінницького Центру розвитку місцевого самоврядування Програми « U-LEAD з Європою» високо оцінили новації у сільській громаді. На думку експерта з муніципальних послуг Центру Віталія Швеця, запобігання конфліктам в освітньому просторі, має важливе значення для якісного навчального процесу в цілому:
- Сьогодні триває оптимізація закладів освіти в ОТГ регіону. Потрібно розуміти, що з часом , діти з малокомплектних шкіл будуть навчатися у заповнених класах опорної школи ОТГ і, звичайно, потрібен певний період на адаптацію школярів до освітнього процесу у новому для них закладі. Створення центру, який покликаний запобігати конфліктним ситуаціям та вчити дітей конструктивно виходити із суперечок, безперечно покращить мікроклімат під час навчання у школах громади.