Навчальний візит з питань розвитку спроможності сільських громад та підготовки проектів у сфері туризму здійснили представники ОТГ Вінниччини до Житомирської області. За сприяння Програми « U–LEAD з Європою» та регіональних Центрів розвиту місцевого самоврядування Житомира та Вінниці учасники зустрічі відвідали села Забір’я, Княжичі, Музичі, Бобриця, Дзвінкове та ознайомились із досвідом громад з впровадження розвиткових проектів, зокрема у галузі туризму.
Юрій Войціцький, радник Вінницького ЦРМС з регіонального розвитку, що побував у study-турі, звертає увагу на особливе значення заходу для посилення спроможності ОТГ та успішної розбудови територій. На думку експерта, Вінниччина має доволі високий інвестиційний потенціал з огляду на туристичну галузь. Юрій Войціцький поділився враженнями та висновками від навчального візиту з експертної точки зору.
– Що може запропонувати село у сфері туризму?
– На кожен товар є свій покупець. Особливо, якщо ваша туристична локація міститься недалеко від великого міста. Здавалось би, навіщо потрібна комусь кінна ферма? Виявляється, що в Києві достатньо заможних людей, які можуть за суму 6-12 тис грн дозволити собі утримувати за містом коня і дивитись на нього, приміром, через камеру вай-фай, встановлену у стайні. Розкіш? Можливо, але такі послуги є і користуються попитом. А інші туристи із радістю прийдуть подивитися на доглянутих коней і заплатять за коротку прогулянку верхи. Чи не дорого платити 1600 гривень за ніч проживання в готельному сільському комплексі? Теж ні. Попит формує пропозицію, особливо серед міського населення: на крафтові сири, варення, екологічно чисту випічку, відвідування арт-майстерень, ярмарок та фестивалів і комфортні умови проживання для сім’ї чи колективу з масою додаткових атракцій.
– Але ж для зрушень щодо розвитку туризму в ОТГ потрібні агенти змін. Хто ними може стати – влада?
– Основні рушії змін в сільській місцевості – активні мешканці, а не лише влада. Це дуже гарно видно на прикладі новостворюваного на Житомирщині кластера «Долина двох рік», де ініціатива громадськості пішла набагато далі, ніж звичайна участь у громадських слуханнях і коментування подій на фб-сторінках. Силами активу мешканців при залученні профільних фахівців створено благодійний фонд, розроблено туристичні вказівники і мапи, здійснюється благоустрій населених пунктів, надається допомога владі в управлінні і сортуванні ТПВ – робиться те, про що сільська влада з куцим бюджетом, не ОТГ, навіть і не мріяла.
– Чи є зацікавленість громад Вінниччини у реалізації туристичних проектів ?
– На селі можна заробити на всьому – треба лише захотіти. На павловнії, птахах, круасанах, здачі житла туристам – потенційним інвесторам, вирощуванні екопродукції на невеликій приватній ділянці, випіканні хліба в звичайній духовці, здачі в оренду велосипедів, вудок, історичному туризмі.До речі, окремі напрямки вже активно роглядаються та реалізуються на Вінниччині. Так, Барська міська ОТГ взялася за розвиток водного, культурно-історичного, релігійного, наукового та екологічного напрямків туризму. Северинівська громада створює кластер з гастротуризму «Яблучний шлях», адже її територія знаходиться в унікальному місці з вирощування плодово-ягідної продукції. Ряд ОТГ області одним із напрямків стратегій розвитку територій обрали туризм, серед них і Брацлавська ОТГ – громада має велику кількість історичних пам’яток та цікаву поліетнічну структуру населення. Дашівська громада також розпочинає відновлення рекреаційних та відпочинкових зон з огляду на розвиток туризму.
– Що можна порадити громадам Вінниччини для посилення туристичного потенціалу своїх територій?
– Вінничина має потужний туристичний потенціал, регіон близький до кордонів держави, а відтак може приймати туристів із сусідніх країн. Крім того, в області величезна, можливо навіть і більша ніж на Житомирщині, кількість архітектурних та історичних пам’яток, культурних об’єктів, унікальних екологічних зон. От Барська ОТГ нещодавно отримала новий напрямок – bird watching. Справа в тому, що на території громади зареєстровано зону унікальної фауни і місцеві мешканці мають всі можливості для популяризації цього виду туризму. ОТГ, що знаходяться в 30-кілометрових зонах від великих міст чи обласних центрів, мають додаткові переваги, завдяки наявності інфраструктури і потенційно високому попиту. Крім того, варто пам’ятати, що туризм – це перш за все, інвестиція у нові робочі місця. Тож головним завданням для громад, на сьогодні, є пошук привабливих пропозицій для інвесторів, активне просування інвестиційних продуктів та здобуття нового рівня компетенцій, зокрема, і з реалізації туристичних проектів.