Питання фінансового контролю в розрізі Закону України «Про запобігання корупції» вивчали під час семінару представники ОТГ Вінниччини. Захід проходив у Вінницькому Центрі розвитку місцевого самоврядування, діяльність якого підтримується Програмою «U–LEAD з Європою» та Мінрегіоном України.
Про особливості роботи в персональному електронному кабінеті суб’єкта декларування та додаткові заходи фінансового контролю, а також про відповідальність за порушення вимог законодавства розповіли Андрій Сілецький, завідувач сектору з питань запобігання корупції Вінницької ОДА, та Інна Святна, радниця Вінницького ЦРМС з питань місцевих фінансів.
- Зараз проходить період щорічного декларування доходів держслужбовців та посадових осіб місцевого самоврядування. Тому, значною частиною зустріч присвячена проблемним питанням, що виникають під час подачі даних. В першу чергу, варто звертати увагу на зміни електронного підпису, роботи в електронному кабінеті декларантів, а також щодо заповнення окремих розділів декларації та взаємозв’язку між ними. Сьогодні громади мають враховувати таке визначення, як конфлікт інтересів, який виникає під час прийняття рішень. Наприклад, при виділенні земельної ділянки приватному підприємцю, що пов’язаний із керівником ОТГ, він має заявити про такі факти. Таких прикладів безліч і здебільшого вони виникають через незнання законодавства посадовими особами, – зазначила Інна Святна.
За словами Андрія Сілецького, декларування доходів, за законом, може допомогти посадовцю не тільки уникнути відповідальності за незаконне збагачення, а і за порушення ст.46 ЗУ « Про запобігання корупції», тобто за неподання інформації про доходи.
- Керівник та персонал ОТГ знаходяться в ризиковій групі, адже на місцях ще недостатньо інформування та роз’яснювальної роботи щодо фінансового контролю . Суб’єкти декларування порушують строки подачі інформації про доходи та зміни у майновому стані, а це тягне за собою адміністративну відповідальність. Базис системи запобігання корупції – це роз’яснювальна робота та використання певних запобіжних механізмів – зовнішніх та внутрішніх. Громади повинні користуватись елементами, що створюють поле для запобігання корупції – це і PROZORRO, і внутрішній контроль роботи ЦНАПів та надання послуг в ОТГ, створення адмінстративних регламентів, моніторинги корупційних ризиків та дотримання ст.26 Бюджетного кодексу. Таким чином, кожен керівник ОТГ має запровадити антикорупційний менеджмент, навчити посадовців та контролювати процеси як декларування , так і результативність антикорупційних механізмів всередині громади. Крім того, потрібно працювати із конфліктом інтересів, адже непоодинокі випадки, коли за допомогою PROZORRO та декларування виявляються певні зловживання під час процедури продажу активів чи прийнятті інших рішень в процесі діяльності органів місцевого самоврядування. З огляду на те, що дуже мало ОТГ вводять посаду уповноваженого по запобіганню корупції, найголовнішим завданням для громад, на сьогодні, є активне навчання, тренінги, семінари, в тому числі і безкоштовні онлайн-роз’яснення та консультації НАЗК в поєднанні із внутрішнім контролем, який є обов’язком керівників, – пояснив Андрій Сілецький.
- Наша громада розпочала діяльність із 2018 року і більшість працівників проходили конкурс під час зарахування на відповідні посади. Ми перевіряємо документи, в тому числі і стосовно доходів посадової особи через базу НАЗК. У 2019 році ряд працівників подають декларацію вже за час роботи у громаді на відповідній посаді. І, звичайно, всі основні положення та норми законів виконуються. Разом з тим, навчальні заходи з питань запобігання корупції є необхідними для громад, адже ми працюємо в умовах створення власних виконавчих органів та налагодження відповідної системи контролю, – повідомила під час семінару Олена Кліщенко, начальник відділу – головний бухгалтер Новогребельської сільської ОТГ Вінниччини.
На завершення семінару учасники отримали відповіді на запитання від експертів та поділились досвідом діяльності ОТГ.