У зв’язку з тим, що впродовж останнього тижня до підрозділів поліції Вінниччини з населених пунктів Вінницького району та області надійшли десятки скарг від громадян щодо порушення їх прав на свободу віросповідання, з метою недопущення порушення законів та Конституції України, обмеження прав і свобод громадян та запобігання вчинення подібних фактів в подальшому, надаємо роз’яснення чинного законодавства, яким регулюються питання релігійної діяльності:
Відповідно до ст.1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальна громада – жителі, об’єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об’єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.
Ст. 10 Закону 1. Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Повноваження сільських, селищних, міських рад визначені у розділі 11 Конституції та розділі 2 Закону, – до них не належить вирішення питань щодо організації діяльності релігійних громад.
17.01.2019 Верховною Радою України прийнято Закон «Про внесення змін до деяких законів України (щодо підлеглості релігійних організацій та процедури державної реєстрації релігійних організацій зі статусом юридичної особи)» № 4128-д від 16.01.2019, яким встановлено, що рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту ухвалюються не менш як двома третинами від кількості членів релігійної громади, (а не територіальної громади), необхідної для визнання повноважними загальних зборів релігійної громади відповідно до її статуту (положення).
Тому всі рішення, які приймають на зборах територіальної громади відносно релігії, є незаконними і не можуть бути виконаними.
Висновок: втручання територіальної громади в діяльність релігійних організацій буде порушенням ст. 11, 35, 37 140 Конституції України, наслідком чого може бути притягнення окремих посадових осіб до відповідальності за ст. 161, 178, 179, 180, 341 Кримінального кодексу України.
Таким чином, всі питання, які виникають відносно релігії, в тому числі і питання щодо зміни конфесій, належать виключно до компетенції релігійних громад, учасниками яких є віряни, відповідно до Церковного статуту релігійної організіцїї.
За усіма скаргами громадян поліцією проводяться перевірки.
Поліція попереджає громадян та органи місцевого самоврядування про недопущення порушення законів та Конституції України.
За інформацією: Відділ комунікації поліції Вінницької області
(відділ юридичного забезпечення ГУНП)