Програмно-цільовий метод у бюджетному процесі вивчали представники ОТГ Вінниччини під час семінару, який організував Вінницький Центр розвитку місцевого самоврядування за підтримки Програми «U–LEAD з Європою».
За словами Інни Святної, радниці Вінницького ЦРМС з місцевих фінансів, у зв’язку із змінами до Бюджетного кодексу щодо запровадження середньострокового планування для працівників фінансових служб є актуальним питання звітності та оцінки ефективності бюджетних програм.
Під час семінару учасники ознайомились із правилами складання звітності про виконання бюджету, про мережу, штати та контингенти, а також обговорили актуальні питання програмно-цільового методу планування місцевих бюджетів.
Програмно-цільовий метод передбачає перехід від фінансування бюджетних установ за залишковим принципом до ефективного використання бюджетних коштів, що полягає в закладенні принципу ефективності на тривалий період. Варто зауважити, що останні зміни до Бюджетного кодексу, а це означає перехід на середньострокове планування і формування бюджетних програм виключно з огляду на стратегію соціально-економічного розвитку територіальних громад, – пояснила Інна Святна.
Експертка зазначає, що фінансисти ОТГ повинні вміти аналізувати дані звітності та користуватись програмним забезпеченням із цих питань, фінансова звітність подається ОТГ до відповідного Департаменту ОДА. Інна Святна наголосила, що за новим законодавством показники фінансової звітності громад повинні бути публічними, адже бюджетний процес будується на принципах прозорості.
ОТГ мають розуміти , що звітність є дзеркалом їх діяльності, адже звітні дані за формами, що доводить Міністерство фінансів, формуються за кількома аспектами – це звітність бюджетних установ, ефективність використання коштів та виконання бюджетних програм. Громади отримують фінансову інформацію від Держказначейства і повинні звірити, проаналізувати дані, оформити їх у вигляді пояснювальної записки та подати до Департаменту фінансів. Більшість ОТГ Вінниччини вчасно та професійно подає фінансову звітність, але в окремих громадах потрібно звернути увагу на слабкість кадрового потенціалу. Наприклад, якщо ОТГ повертає кошти до Державного бюджету, як не використані, то це означає, що фінансова служба громади не забезпечує ефективний бюджетний процес. Громада не отримала послуги, не реалізовані інфраструктурні проекти, а кошти мали б піти на розбудову соціальної сфери. І саме звітність дає можливість ОТГ проаналізувати показники та забезпечити стале і вчасне фінансування соціально-економічного розвитку території, – пояснив Ігор Цехановський, начальник управління фінансового, інформаційного та господарсько-організаційного забезпечення – головний бухгалтер Департаменту фінансів Вінницької ОДА.
На питання фінансової звітності увага зверталась завжди, але з прийняттям середньострокового планування, бюджети стали аналізуватись більш глибоко. Оцінка ефективності місцевих бюджетів допомагає зрозуміти шляхи економії коштів та запровадження оптимальних програм в ОТГ, адже ми використовуємо порівняльну базу минулих періодів і розуміємо, де спрацювали на позитив і розвиток. От ми запровадили енергомоніторинг всіх бюджетних установ і за підсумками року зрозуміли, що багато приміщень неефективно використовуються, тож на часі – оптимізація роботи певних сфер із збереженням повного обсягу соціально-культурних послуг. В цілому, за підсумками року, Немирівська громада визначила пріоритети – енергоефективність та ремонт доріг. З огляду на сучасні фінансові можливості та думку мешканців, ефективно буде повністю відремонтувати сільські дороги із щебеневим покриттям, ніж кілька кілометрів з асфальтовим, це сприятиме економії коштів, виконанню важливих соціальних програм та подальшому розвитку ОТГ – розповіла Оксана Троян, начальник фінансового управління Немирівської міської ради.
Учасники семінару також отримали консультації від фахівців та поділились досвідом у вільній дискусії.