Вінницький центр розвитку місцевого самоврядування організував чергову зустріч із керівниками об’єднаних громад Вінниччини – «Клуб голів ОТГ», на якому обговорили стан впровадження секторальних реформ, проаналізували результати першого етапу децентралізації дорожньої інфраструктури та озвучили результати фінансової спроможності ОТГ за 11 місяців.
Новий перспективний план формування громад на Вінниччині має низку суттєвих відмінностей від прийнятого у 2015 році. Зокрема, заплановано укрупнити низку ОТГ через їхню економічну неспроможність. Також надано дозвіл на доприєднання громад до Вінниці і райцентрів. У 2015 році на Вінниччині було затверджено 106 ОТГ. Проаналізувавши їх діяльність за три роки, експерти дійшли висновку, що така кількість громад себе не виправдала. Бо не всі з них мають достатньо ресурсів, аби жити і працювати. Головний критерій формування – громада має стати самодостатньою. Під час обговорення враховували також дорожнє сполучення, якість шкіл, майбутні опорні школи, амбулаторії. І на основі цього було розроблено новий Перспективний план, який включає зараз 64 громади – це укрупнення, пов’язане з економічними можливостями кожної громади. Він має бути сформовано до першого березня 2019 року. За словами першого заступника голови Вінницької обласної адміністрації Андрія Гижка, це – ніби орієнтир для влади:
Це ми для себе визначили такий термін, аби до першого березня сформувати новий Перспективний план. Саме ця дата вибрана тому, що вона пов'язана з бюджетним фінансуванням. І якщо ми цей План затвердимо до першого березня, громади, які будуть за ним створюватись, зможуть із другого півріччя 2019 року перейти на прямі міжбюджетні трансферти. Але якщо ж ОТГ будуть об'єднуватися не за Перспективним планом, хаотично, то у 2019 році вони ще будуть працювати в старих межах, в старому бюджетному фінансуванні і не відчуватимуть переваг реформи. А хочеться, щоб вони уже з другого півріччя отримали і додаткові податки, і додаткові дотації на розвиток громад.
Добровільне об’єднання громад діятиме до жовтня 2020 року, коли закінчиться каденція їхніх очільників. Однією з проблем у впроваджені децентралізації на Вінниччині є менше фінансування цих процесів в нашому регіоні в порівнянні з сусідніми областями. Наприклад, Тернопільська область отримала від держави на розвиток ОТГ 230 мільйонів гривень дотації, Хмельницька – 127 мільйонів, а у нас – лише 53 мільйони гривень.
Голова Барської об’єднаної громади Артур Цицюрський розповів, що їх ОТГ з’явилась наприкінці 2016 року. Перспективний план розвитку передбачав приєднання 9 громад, і збільшити населення з майже 17 тисяч до 30000. Однак переконати сусідні громади у необхідності об’єднання виявилося складніше ніж здавалося, і тому вдалося приєднати лише одну, де мешкає 600 людей.
Якщо дають шанс, його потрібно використати. Ми дали зобов’язання, що у жодному разі не закриємо школи, подбаємо про дороги, освітлення та водопостачання. Це все підготовлено для того, щоб, коли нарешті приєднаються інші, ми могли динамічно працювати і покращувати якість життя. Що ж до освіти, то у нас навчається понад 2200 учнів, у садочках виховується 830 дітей, більше 300 вчителів та вихователів. І цим усім опікуються 4 особи і просять скоротити ще одну – і це наслідки недооб’єднання. Хоча основний показник – рейтинг наших шкіл. Нам говорили, що ми не впораємось, але пріоритетами нашої громади є освіта та культура, і ми робимо усе, щоб покращити нашу структуру, маючи на 17 тисяч населення одного спеціаліста по культурі.
Вадим Олійник, експерт з децентралізації транспортної інфраструктури проекту EDGE, радник заступника Міністра інфраструктури України, зауважив, що Вінницька область є в десятці тих областей, які врахували золоту середину формування дорожнього фонду і вирішили, що достатньо буде 10% на комунальні дороги.
В наступному році дорожній фонд зросте на 50%, і по Вінницькій області це буде близько 935 млн грн на дороги місцевого значення. Вінниччина посідає лідерські позиції щодо використання коштів дорожнього фонду (98%) і впоралась із завданням на всі 100%.
Проїждажаючи дорогами Вінниччини, я зрозумів, і митний експеримент, і дорожній фонд працюють на належному рівні. Сподобалось, як у вас працює дорожня техніка вночі, все очищається. Києву ще треба повчитися, – зазначає Вадим Олійник.
Загалом, усі питання, які включили до програми заходу, були спрямовані на те, аби підсилити управлінську майстерність голів ОТГ, щоб їхні громади були успішними й самодостатніми.
До учасників зустрічі звернувся Олег Левченко, директор Вінницького ЦРМС, який підкреслив важливість сталого економічного розвитку ОТГ, що дасть можливість успішного впровадження змін на локальному рівні та підвищить мотивацію до створення спроможних громад на теренах області.