Чи будуть вінницькі “першачки” вчитися по підручниках із дискрімінаційними фактами?

Новини Вінниці

Експертна рада Міністерства освіти України, яка провела експертизи підручників для першокласників на антидискримінуючі факти рекомендувала не назвати рідну мову солов'їною, адже ця характеристика асоціюється з українською мовою і може ображати інших людей, для яких українська не є рідною. Також в рекомендаціях "Експертизи шкільних підручників", опублікованої на сайті МОН, особливу увагу приділено моментам гендерної дискримінації.

Зокрема в рекомендаціях виокремлено таке негативне явище як етноцентризм, тобто погляд на світ крізь призму етнічної ідентифікації, а життєві й культурні процеси при цьому оцінюються через традиції етнічної самосвідомості, що постає як зразок.

"Приклад дискримінації за етнічною ознакою: назва теми відсилає читацьке коло до сприйняття України у політико-географічному контексті (як країни), тоді як другий рядок вірша зводить сприйняття "нас" суто як носіїв мовно-етнічної ознаки (тобто людей, для яких українська мова є рідною, "солов'їною"). Натомість, на території України проживає чимало етнічних груп, які асоціюють себе з Україною як країною, але для яких рідною є інша мова", – зазначається в документі.

При цьому в документі особливу увагу приділено гендерній та релігійній дискримінації та відкидає дискримінаційний статево-рольовий підхід – норму про начебто існуючу необхідність закріплення певних моделей поведінки за дівчатками та хлопчиками, їхню можливість займати ту чи іншу посаду чи працювати в певній сфері.

А ще експерти радять не дискримінувати дітей за сімейним станом, адже "класична" повна родина є одним з найбільше вживаних "штампів".

"У реальному житті діти походять з абсолютно різних за складом сімей, отже повинні бачити у підручнику аналогічну різноманітність, чого в принципі немає!", – зауважують експерти.

Також можливою проблемою антидискримінаційного виховання вказано "Прихований навчальний план" у школі, коли вчителі відтворюють гендерну нерівність суспільства та передають панівний гендерний порядок.

"Зважаючи на те, що кожний підручник містить сотні гендерних, етнічних, вікових, релігійних "портретів", шкільні підручники можна вважати потужним інструментом стереотипізації за різними ознаками, яка спричиняє відтворення нерівності у суспільстві", – йдеться в тексті рекомендацій.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *