Ірина Френкель: «На практиці доводимо: культурна ідея сприяє розвитку малих міст»

Інтерв'ю Новини Вінниці

Про те, як культура впливає чи має впливати на розвиток малих міст України, зокрема – Вінниччини, як такі міста можуть ставати центрами грандіозних мистецьких подій,  про феномен «OPERAFEST TULCHYN»  і не тільки – наша розмова з Іриною Френкель, директоркою Українського центру культурних досліджень.

Останні чотири роки ми часто зустрічаємось із Іриною Френкель і аналізуємо, що саме відбувається в тому, чи іншому сегменті галузі культури, говоримо про динаміку змін.  Сьогодні говоримо,  передусім, про культурні змін, які спостерігаються у 2018 році,  про ІІ Всеукраїнську конференцію «КУЛЬТУРА ТА КРЕАТИВНІ ІНДУСТРІЇ  – ЯК ОСНОВА РОЗУМНОЇ СТРАТЕГІЇ  РОЗВИТКУ МАЛОЇ ТЕРИТОРІЇ», яка відбудеться 7 – 8 червня у місті Тульчин напередодні вже другого Міжнародного фестивалю під відкритим небом «OPERAFEST TULCHYN». 

Ірино, ще будучи директоркою департаменту культури Вінницької міської ради,  Ви стали першим посадовцем в галузі культури України, хто офіційно заговорив про «креативну економіку», і це знайшло відображення в документі «Нова культурна основа розвитку міста», яку було прийнято на початку 2012 року. Протягом  останніх п’яті останніх років спостерігаємо за Вашою діяльністю в малих містах України. Вражають ті позитивні результати, яких Вам вдається досягати. Чому Ви вирішили залишити Вінницю та почати працювати з малими містами України?

У 2012 – 2015 роках будь-які культурні проекти, які було ініційовано культурними менеджерами, як правило, відбувались у великих містах. Таким чином в країні сформувалася думка, що резонансні мистецькі події мають відбуватися в обласних центрах або в столиці, де існує підготовлена цільова аудиторія, відповідна інфраструктура та багато інших чинників, які пов’язані з організацією таких подій.

Маючи знання і розуміння  практик щодо  трансформації територій за допомогою культурного ресурсу як м’якої сили змін, мені було дуже цікаво спробувати реалізувати західну методологію, зокрема німецьку, яка використовувалась після об’єднання Німеччини. Уряд Німеччини приділяв і приділяє велику увагу збалансованій інтеграції східних німців та східних територій  із західними: починаючи з формування ментальності, використання партисипативних практик та багатьох інших механізмів, що сприятимуть формуванню єдиного культурного пулу країни. Увага сконцентрована, в першу чергу, на малих містах. Проблема єдності України, конфлікт в суспільстві базуються на відсутності єдиного культурного поля, єдиних цінностей та в наявності маргінальних груп та поселень.

В Україні 52% населення мешкає в малих містах, які мають однакові нематеріальні проблеми: негативний приріст населення та відсутність можливості самореалізації.

Завдяки реформі Децентралізації, яка впроваджується з 2014 року, значно поліпшилися фінансові можливості громад. Але концентрація фінансових потоків спрямована на вирішення проблем, які є видимими: в першу чергу – це дороги та інфраструктура. І дуже часто місцеві керівники не можуть відповісти на питання: Куди ведуть ці шляхи, і якою має бути сучасна інфраструктура малого міста?

Що ж має впливати на пошук напрямів руху?

Культурний ресурс! Якщо ми з Вами будуємо шлях, який проходить неподалік, приміром, від старовинної споруди, ми маємо прораховувати можливість скорегувати дорогу таким чином, щоб виникла можливість інтеграції споруди в життя громади. Саме навколо цього має  формуватися інфраструктура та розвиватися малий і середній бізнес. Для того, щоб це відбулось, необхідно розуміти роль культурного ресурсу і вміти рефлексувати задля визначення стратегічної картинки розвитку території за допомогою культури. Нині для цього, з одного боку,  потрібні експерти-практики, які можуть не лише дати ідею, а й реалізувати її, перетворивши культурний ресурс на економічний, з іншого – політична воля керівників території.

Успіх минулорічного Міжнародного фестивалю під відкритим небом «OPERAFEST TULCHYN» важко не визнати. Сьогодні чимало експертів намагаються пояснити цей феномен. Ще більше – намагаються повторити. Проте, очевидно,  жоден проект в Україні не має такого великого резонансу, як Тульчинський фестиваль…

Так. Я знаю. І знаю, що наш фестиваль «розібрали» на сегменти. Всі намагаються повторити те, що побачили в Тульчині, і дуже часто, звертаючись до мене,  говорять про те, що зробили все, як у Тульчині, а народ не поїхав… Справа в тому, що всі мають можливість спостерігати  лише за вершиною айсбергу. Але це  велика робота, яка базується на міжсекторальних знаннях. Культурний менеджер, окрім знання свого «предмету», має бути маркетологом, промоутером, психологом, дизайнером, планувальником, економістом, логістом і фінансистом. Та найголовніше,  це має бути людина, яка готова взяти відповідальність за власні рішення і дії. Таких людей дуже мало, на жаль.

Проект «Малі міста – великі враження»  вперше було презентовано в листопаді 2016 року. Цьогоріч Мінкульт вийшов із ініціативою щодо реалізації ідеї. Чому довелося чекати два роки для його впровадження?

Чому чекати? Все відбувається поступово: не було б Тульчинського «айфона» (як завжди говорить Валерій Вікторович Коровій) – не було б проекту «Малі міста – великі враження». Ми на прикладі довели вплив культурної ідеї на розвиток території і зараз намагаємось «монетизувати» її задля того, щоб місто могло далі розвиватись і стати спроможним. Саме ідея створює додану вартість території, підкреслює її ексклюзивність. Проблема локальної ідентичності, бренд міста та його імідж – це не політичний аспект. Це засіб відстояти індивідуальність та місцеву специфіку на фоні домінуючих глобалізаційних процесів в урбанізації.

Ми будемо обговорювати ці теми та презентувати вже український досвід поряд із європейським в рамках конференції. Спеціально готується Посібник для голів ОТГ та малих міст України з практичними статтями по ревіталізації просторів та культурно- економічного розвитку для учасників.

Наскільки я розумію,  учасники  конференції матимуть  багато переваг у своїй  подальшій роботі…

Так. Всі, хто буде запрошений до участі в конференції, зможуть  взяти участь у відкритті «Леонтович Арт-кварталу»  та другого Міжнародного фестивалю під відкритим небом «OPERAFEST TULCHYN». Організатори забезпечують всі умови перебування у Тульчині.

Довідка. Як стати учасником конференції

Поспішайте! За тиждень завершується реєстрація для участі в другій Всеукраїнської конференції «КУЛЬТУРА ТА КРЕАТИВНІ ІНДУСТРІЇ  – ЯК ОСНОВА РОЗУМНОЇ СТРАТЕГІЇ  РОЗВИТКУ МАЛОЇ ТЕРИТОРІЇ», організатором якої є Міністерство культури України та Український центр культурних досліджень.  Конференція відбудеться 7 – 8 червня у місті Тульчин (Вінницька область). Зареєструватися можна за посиланням: https://docs.google.com/forms/d/1eupMtQNcsPMkWWUhRFuWu7RnTN37vhupBuJJebhv4IU/viewform?edit_requested=true 

Світлана Вишневська

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *