Віце-прем'єр-міністр Геннадій Зубко порадив містам, які ухвалили мораторій на підвищення тарифів, шукати гроші для компенсації чи субсидій у місцевих бюджетах
Міські ради ухвалюють мораторії на підвищення тарифів. Першим – Київ. Потім – Дніпро, Житомир, Львів, Кременчук… Однак протестної хвилі, яка б накрила усі ради, не вийшло. У Полтаві облрада уже спростовує інформацію. Кажуть, голосували не за мораторій, а звернення щодо врегулювання проблеми. У Рівному і Луцьку пропонований мораторій взагалі "провалили", назвавши його популізмом. Але камінь кинутий, і Україною пішли хвилі.
Проголосувати за звернення до парламенту і уряду (яке, до речі, слово в слово, навіть з тими ж помилками, дублюється з ухваленим у Полтаві) пропонувала на минулій сесії Вінницької облради фракція Радикальної партії. Пунктом першим у ньому – запровадження мораторію на підвищення тарифів. Депутати це звернення тихо, але не сприйняли. На сесію Вінницької міськради питання встановлення мораторію на підвищені тарифи пропонує винести депутат від "Батьківщини".
Така хвиля мораторіїв і звернень – прогнозована. Відміна пільгових кубометрів і уніфікація ціни на газ – не те слово дратує виборців. Економні споживачі мало фінансово відчувають, що держава їх справді стимулює споживати менше газу, як запевняє новий міністр соцпопітики. Та й у питаннях пояснення ціноутворення уряд і "Нафтогаз" явно недопрацьовують, наголошуючи хіба що на тому, що ціна обґрунтована. Але масові неплатежі по ЖКГ Україна уже мала у 90-х. У час купонів і "мільйонерів" коштів заплатити за газ, світло і воду просто не залишалось. Ті борги люди потроху погашали понад десять років. Потім була реструктуризація із ЖЕКами, а також взаємозаліки – борги ЖКГ минулих років пішли у рахунок виплати заощаджень часів СРСР. Утім борги ніхто і нікому не пробачив і не списав, а сплачували їх за виставленими рахунками.
Житомир може залишитись без субсидій
Віце-прем'єр-міністр Геннадій Зубко уже попередив місцеві ради: накладаєте мораторій – шукайте гроші на компенсацію різниці у тарифах. Про це він сказав, перебуваючи у Житомирі. З його пояснення стає зрозумілим, чому у тій же Полтаві тепер виправдовуються щодо ухваленого рішення про "врегулювання проблеми".
– Коли міська рада приймає будь-яке рішення, вона повинна його оцінити фінансово, тому що, накладаючи мораторій, потрібно думати, яким чином компенсувати вартість газу, який повинно купувати "Житомиртеплокомуненерго". Тому другим рішенням потрібно було передбачити в бюджеті міста, які кошти потрібно заплатити, чи є ці кошти в бюджеті міста для того, щоб оплатити за державу захист тих людей, який бере на себе міська влада. І потрібно, щоб міська влада чітко усвідомлювала: на сьогоднішній день при високих цінах на газ є відповідальна позиції і міської влади, і держави з точки зору захисту людей. Всі люди, які мають право на субсидію – повинні її оформити, – сказав Геннадій Зубко. – Мораторій сьогодні, на жаль, вплинув тільки на те, що буде зупинено процес у Житомирі нарахування і оформлення таких субсидій, що є недопустимо і є дуже шкідливо для людей. Я думаю, що саме міський голова має дуже серйозну позицію, щоб діяти правильно, і сьогодні непотрібно відмовлятися від державних коштів, які можуть бути спрямовані на компенсацію вартості газу, потрібно використати цю можливість. А якщо є ще додаткова необхідність допомогти якимсь громадянам по такій підтримці, то тут міський бюджет повинен просто передбачити кошти для того, щоб це зробити. Просто мораторій – це така безпорадність, бездіяльність, яка шкідлива, в першу чергу для житомирян.
На сьогодні за мораторій проголосували не тільки у Житомирі.
За субсидії у Вінниці можна три роки возити пенсіонерів
Не бачить необхідності відмовлятися від субсидій і перекладати витрати тільки на місцевий бюджет і заступник Вінницького мера Галина Якубович. За її словами, в такому разі у місті слід буде припинити усі роботи з благоустрою, утеплення шкіл, ремонту доріг тощо, адже гроші на різницю у тарифах потрібно буде шукати у бюджеті розвитку. Зараз же у Вінниці надають 41 тисячу субсидій, це 390 млн. грн. з держбюджету. Взимку було 66 тисяч. За підрахунками міськради, в опалювальний період звернень збільшиться до 80-90 тисяч. З урахуванням того, що у Вінниці – трохи більше 130 тис. домоволодінь, це буде майже 2/3 абонентів. Відповідно збільшаться і витрати з держбюджету.
–Вінниця у 2016 році має бюджет – 2,7 млрд.грн. З них 1,9 млрд. – це захищені статті. Відповідно у нас залишається 850 мільйонів. І от порахуйте, якщо з цих 850 млн. забрати сьогоднішні 390 млн. (а я думаю, що в опалювальний період буде під 600 млн.), то що залишиться, аби приводити у порядок інфраструктуру, займатися благоустроєм, обслуговувати місто… Тобто ми будемо змушені зменшувати видатки або бюджетної сфери, або перестати впроваджувати усі інфраструктурні проекти. Тобто місту постане питання: що скорочувати або які витрати собі не дозволяти.
До речі, безплатне перевезення вінницьких пільговиків у громадському транспорті обходиться у 120 млн.грн. на рік. Тож за державні субвенції у розмірі 390 млн. вінницькі пенсіонери можуть у транспорті їздити три роки. А ще за ці гроші можна майже півроку фінансувати усі освітянські заклади у Вінниці, бо увесь бюджет на 90 міських закладів освіти складає близько 600 млн.грн.
– Якщо говорити про мораторій, які прийняли інші міста… Складається таке враження, що там, де не можуть забезпечити якісне надання субсидій, розуміють, що вони не дадуть своїм жителям захист – приймають такі рішення, – розмірковує Галина Якубович.
Сама Галина Якубович каже, що субсидію не отримуватиме. Взимку вона споживає близько 150 кубів газу, тож уже підрахувала, скільки платитиме за новими цінами.
Питання – політичне
Ініціатор ухвалення мораторію у Вінниці депутатка від "Батьківщини" Ганна Давиденко визнає, що подібні рішення не зовсім у компетенції місцевих рад, і що місцева рада за законом не може впливати на тарифи, оскільки не може змінити ціну на газ чи електроенергію, а також не може накласти мораторій на рішення Кабміну. Утім зауважує, що ухвалення такого мораторію – гарний сигнал центральній владі.
– От зараз йде багато спекуляцій навколо того, що нібито введення мораторію – це піар-акція політиків, – зокрема пояснює Ганна Давиденко. – Ми розуміємо, що дуже багатьом хотілося б, щоб ті політики, хто виступає за людей, злякалися б звинувачень у популізмі і піарі, і замовчали. Але ми не будемо мовчати. Для встановлення справедливих тарифів "Батьківщина" буде використовувати усі можливості – і законодавчу роботу, і правові інструменти.
Також Ганна Давиденко каже, що по суті такі рішення місцевих рад є політичними рішеннями.
– Адже розмір ціни на український газ для громадян України залежить виключно від політичного рішення нинішньої влади, – пояснює вона.
Тут, мабуть, з пані Ганною подискутували б, адже ця політична складова у ціні на газ уже не раз обходилась Україні надто дорого. Утім, це позиція депутатки, і вона має право її висловити.
Цікавим у пропонованих мораторіях є дата – до 1 жовтня. Чому? Адже саме у цей період починається опалювальний сезон.
– Тому що терпінню українців може настати край, – пояснює депутатка.
Чому мораторій назвали популізмом
Постанови міськрад не варто вважати мораторіями. Тарифи встановлює спеціальний орган центральної влади – НКРЕКП, і жодна місцева влада не має на це права. Про це в коментарі "Слову і Ділу" розповів екс-міністр палива та енергетики Олександр Гудима. "Якби вони ухвалили рішення з вимогою до уряду зменшити тарифи – це було б прийнятно. Але мораторій – це радше популістичний захід", – проаналізував Олександр Гудима.
У Луцьку, коли обговорювали мораторій, дуже емоційно висловився представник "Укропу" Ігор Поліщук. "Це рішення не буде мати ніякого ефекту. Нам треба максимально забрати популізм із міськради. У містах, де прийняли таке рішення, вже є проблеми із використанням коштів", – заявив Поліщук і додав, що "Укроп" утримається при голосуванні.
Рівненський експерт у галузі ЖКГ Сергій Пінчук звертає увагу, що такі рішення порушують низку законів і регламент міської ради.
– По-перше, Рівнерада не має повноважень розглядати питання комунальних тарифів, бо це порушення законів і втручання у господарську діяльність. По-друге, такий проект рішення порушує регламент, адже під ним немає жодної візи юристів установи. А це означає, що він не може бути винесений на сесію взагалі, – пояснював рівненським депутатам Сергій Пінчук.
Те саме говорить і вінницький юрист. Анатолій Лєсков перераховує низку законів, де прописано, хто, як і за яких умов може впливати на тарифи.
– Підпунктом 2 пункту "а" ст.28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачена норма, яка однозначно виключає з переліку тарифів, які може регулювати місцева влада, послуги теплопостачання, гарячого та холодного водопостачання й водовідведення, – зокрема зазначає він. – Але навіть якщо такий мораторій ухвалять, то є Закон "Про житлово-комунальні послуги". Пункт 7 ч.1 ст.21 недвозначно передбачає "відшкодування втрат у разі затвердження відповідним органом місцевого самоврядування цін/тарифів нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво".
Підключились до коментування мораторіїв і політологи. Радять аналізувати склади рад.
– У тих міськрадах, де об'єднатися у тарифних питаннях у більшість можуть представники "Батьківщини", Радикальної партії та Опоблоку, не виключене голосування за мораторій на підвищення тарифів, – каже Євген Золотарьов.
Ірина ЖУК