Цього тижня, я, як народний депутат України, разом з іншими колегами по парламенту зареєстрував проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо вдосконалення деяких положень, що стосуються оподаткування в агропромисловому комплексі» №4027а. Завданням законопроекту є вдосконалення деяких положень Бюджетного кодексу щодо оподаткування в агропромисловому комплексі, а також сприяння ефективній реалізації бюджетної децентралізації в Україні й підтримки розвитку місцевих територіальних громад.
Законопроектом врегульовується питання відрахування податку на доходи фізичних осіб, що нараховується юридичною особою, її відокремленим підрозділом за надану такими фізичними особами в оренду (суборенду), житловий найм (піднайм) нерухомість має перераховуватися до відповідного бюджету за місцезнаходженням такої нерухомості.
Це робиться для того, щоб, наприклад орендатор, який зареєстрований в Київській області, а орендує землі в сусідній, скажімо Черкаській області, сплачував ПДФО з оренди саме в місцеві бюджети Черкаської області, де й розташовуються орендовані землі.
Впродовж останніх декількох років зміни до Податкового кодексу України, зокрема в рамках податкової реформи, приймалися напередодні нового податкового року. Часто запропоновані зміни не проходили необхідних громадських обговорень, без належних експертних оцінок та аналітичних висновків. На практиці, це призвело до надмірного податкового навантаження на представників агропромислового комплексу, допущення техніко-юридичних помилок та неузгодженостей, що, наразі, призводить до несприятливих соціально-економічних наслідків та негативно впливає на реалізацію реформи децентралізації в Україні.
Я та інші народні депутати – члени Комітету з питань агарної політики та земельних відносин, отримали численну кількість скарг від представників агропромислового комплексу та мешканців сільської місцевості, саме це стало основою і головною причиною для розробки цього проекту закону.
Чинні норми законодавства є суперечливим у контексті подальшого розвитку процесів децентралізації в Україні, оскільки передбачають зарахування до відповідного бюджету за місцезнаходженням юридичних осіб, у тому числі таких, що мають філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, що розташовані на території іншої територіальної громади, ніж така юридична особа, а також відокремлених підрозділів, яким в установленому порядку надано повноваження щодо нарахування, утримання і сплати (перерахування) до бюджету податку. Реєстрація ж відокремлених підрозділів, яким в установленому порядку надано повноваження щодо нарахування, утримання і сплати (перерахування) до бюджету податку, створює додаткові необґрунтовані витрати для представників агропромислового комплексу, оскільки не стосуються безпосереднього процесу виробництва.
Даним законопроектом пропонуємо внести чисто технічну правку, однак у контексті децентралізації така правка носить значущий, соціально справедливий характер, адже 60% ПДФО буде наповнювати бюджет тієї об’єднаної територіальної громади, землями якої користуються орендатори з сусідніх областей.