Відповідно до вимог Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014, зі змінами і доповненнями, повноваження органів прокуратури змінилися. Однак, незважаючи на це, громадяни продовжують направляти до органів прокуратури звернення щодо захисту своїх інтересів та поновлення порушених прав, вирішення яких уже не входить до повноважень прокуратури.
За відсутності передбачених законом повноважень щодо розгляду певного кола питань, порушених у зверненнях, упродовж 2015 року з 12 тис. звернень, які надійшли до органів прокуратури Вінницької області майже 4 тис., тобто 34% у 5-денний термін переслано за належністю відповідному органу чи посадовій особі, у поточному році 1,5 тис. звернень або 28% (ст. 7 Закону України «Про звернення громадян»).
У таких випадках громадянин втрачає час на вирішення своїх питань, а органи прокуратури витрачають зайві час та бюджетні кошти на направлення звернення за належністю.
Відповідно до Конституції України та Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 значно звужені функції та повноваження органів прокуратури.
Повноваженнями щодо проведення перевірок у порядку нагляду за додержанням законів органи прокуратури не наділені.
Прокуратура виконує функцію нагляду за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержанням законів з цих питань органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами виключно у формі представництва інтересів громадянина або держави в суді у випадках, передбачених законом (п. 1 розділу ХІІІ Закону).
Прокурор здійснює представництво в суді інтересів громадянина у випадках, якщо така особа не спроможна самостійно захистити свої порушені чи оспорювані права або реалізувати процесуальні повноваження через недосягнення повноліття, недієздатність або обмежену дієздатність, а законні представники або органи, яким законом надано право захищати права, свободи та інтереси такої особи, не здійснюють або неналежним чином здійснюють її захист (ст. 23 Закону України «Про прокуратуру»).
Прокурор здійснює нагляд за додержанням законів органами, що провадять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство, користуючись при цьому правами і виконуючи обов’язки, передбачені Законом України «Про оперативно-розшукову діяльність» та Кримінальним процесуальним кодексом України (ст. 25 Закону України «Про прокуратуру»).
Необхідно чітко визначитися, до компетенції якого органу влади, місцевого самоврядування, контролюючого органу чи посадової особи належить вирішення цих питань:
– органи виконавчої влади та місцевого самоврядування здійснюють виконавчу владу та забезпечення життєдіяльності міста чи іншої адміністративно-територіальної одиниці;
– національна поліція забезпечує дотримання правопорядку та профілактику злочинності;
– державна фіскальна служба здійснює контроль за додержанням податкового та митного законодавства;
– державна фінансова інспекція контролює використання і збереження державних фінансових ресурсів;
– державна санітарно-епідеміологічна служба здійснює контроль за дотриманням вимог санітарного законодавства;
– державна служба України з питань праці забезпечує контроль за додержанням вимог законодавства про працю, промислову безпеку, вивчення та використання надр та ін.;
– пенсійний фонд України здійснює контроль за додержанням законодавства про пенсійне забезпечення;
– державна інспекція сільського господарства контролює додержанням земельного законодавства тощо.
Прийняті органами державної влади, місцевого самоврядування, контролюючими та іншими органами, підприємствами, установами та організаціями або їх посадовими особами рішення за зверненнями громадян можуть бути оскаржені до відповідного органу вищого рівня або до суду.
Крім того, у судовому порядку можуть бути вирішені практично всі спори, які виникають у суспільних відносинах, а також оскаржені рішення, дії чи бездіяльність суб’єктів владних повноважень, якими порушені права, свободи або інтереси громадянина.
Допомогти громадянам у захисті прав та інтересів, у тому числі вирішенні своїх спорів у судах, покликана система надання безоплатної правової допомоги (Закон України «Про безоплатну правову допомогу»).
На території Вінницької області створено Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Вінницькій області у складі Вінницького, Гайсинського, Козятинського та Томашпільського місцевих центрів.
Основним завданням Регіонального центру є забезпечення надання визначеній Законом України «Про безоплатну правову допомогу» категорії осіб правових послуг у виді захисту, здійснення представництва інтересів осіб в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами та складення документів процесуального характеру.
Парламентський контроль за додержанням конституційних прав і свобод людини і громадянина та захист прав кожного на території України і в межах її юрисдикції на постійній основі здійснює Уповноважений Верховної Ради України з прав людини.
Отже, запорукою своєчасного та ефективного відновлення порушених прав і свобод, перш за все, є необхідність визначення органу державної влади, місцевого самоврядування, контролюючого органу чи посадової особи, до повноважень яких належить вирішення проблемного питання, до яких і звертатися з вимогою сприяння у відновленні порушених прав.
Віта Вакар, начальник відділу прокуратури Вінницької області