Шкільні олімпіади всеукраїнського рівня опинилися під загрозою зникнення – цьогоріч Міністерство науки та освіти скоротило їх фінансування. Начебто у зв’язку із оптимізацією витрат. Так, «під ніж» МОН потрапили, в першу чергу, інтелектуальні змагання з предметів науково-природничого циклу. Повною мірою фінансується лише проведення олімпіади з української мови. Та коли педагоги порахували витрати на проведення олімпіад – здивувалися ще більше, адже кошти на це потрібні не такі й великі. Отже педагоги-ентузіасти взялися шукати гроші на олімпіади самотужки. Радіють лише з того, що в такому разі держава погодилася проведення олімпіад не скасовувати. Учитель фізики та інформатики Вінницької фізико-математичної гімназії №17 Заслужений вчитель України Юрій Пасіхов перейнявся цією проблемою – підняв тему і в освітянських колах столиці, і в рідній Вінниці.
– Система всеукраїнських олімпіад для учнів з базових дисциплін шкільної програми існує досить давно. Не дивлячись на те, що вона має свої недоліки, але, тим не менш, вона дала дуже великий позитив. Вона дала можливість працювати з обдарованими дітьми, створила ситуацію, коли вони мають можливість себе реалізувати не завдяки батьківським можливостям, а завдяки власному інтелекту. Реалізувати себе міг також і вчитель – як тренер, як педагог, – пояснює Юрій Якович.
Такий крок Міносвіти вчитель називає елементом демонтажу системи освіти в Україні. Адже, за словами Юрія Яковича, економія на олімпіаді з хімії, як виявилося, – всього 20 тисяч гривень, а з фізики – близько 80. Приблизно співрозмірна цифра економії грошей і на олімпіаді з математики.
– Гроші на освіту – це не витрати, а інвестиції, – висловлює думку професор Вінницького національного технічного університету Володимир Месюра. – Усі учасники та переможці олімпіад, які згодом приходять навчатися до нашого університету, показують хороші результати у навчанні, а після його завершення влаштовуються у кращі ІТ-компанії України та світу. Нерідко вони самі створюють нові потужні компанії.
Одним із таких вінничан є Олександр Ботезату – випускник ФМГ №17, багаторазовий переможець Всеукраїнських олімпіад, математик-аналітик. Нині він керує командою аналітиків у міжнародній компанії.
– Всі учасники моєї команди – колишні олімпіадники, четверо чемпіонів України та один 5-кратний чемпіон олімпіад з математики. І про себе також можу сказати, що все, що я вмію, що заробляю зараз – це завдяки олімпіадам, а не шкільній освіті, – говорить Олександр Ботезату. – Олімпіади – це спорт, який вчить нестандартні задачі вирішувати швидко і якісно. А саме це нам і потрібно надалі в житті. Це розвиває логіку, змагальницький дух, бажання вдосконалювати знання. І якби у мене не було можливості свого часу продемонструвати свої знання на олімпіадах, то я би не займався цим і не працював би зараз у міжнародній компанії, яка базується в Києві.
Як ніхто важливість олімпіад для обдарованих дітей розуміє директор вінницького відділення міжнародної інформаційної системи «Компасс» Олег Плакидюк. Він із династії Плакидюків, котра навчалася у ФМГ№17. Олег Євгенович, його батько та двоє синів стали призерами 11 олімпіад з фізики та інформатики, а кількість грамот та медалей у родині перевищила сотню.
– Мені пощастило пройти горнило цих олімпіад, адже люди, котрі у них беруть участь, з часом усвідомлюють свою перевагу і можливості. Хотілося би, щоб таких людей – талановитих та інтелектуально обдарованих – ставало більше. Та, вочевидь, комусь ця тенденція не потрібна. Талант дитини може розвинути насамперед школа і фаховий педагог. Відбираючи олімпіади, держава відбирає у вчителів стимул розвивати ці таланти у дітей. А якщо залишити фінансування олімпіад лише для учнів 11 класу, як це пропонується, то це втрачає будь-який сенс, бо якщо не взятися за це з самого початку, то у випускному класі різко обдарованість у дитини не розвинеться, – вважає Олег Плакидюк.
Проблема зменшення фінансування олімпіад набуває більш глобального характеру – вона призводить до зубожіння інтелекту нації, – розмірковує Юрій Пасіхов.
– Тому я звернувся до народних депутатів. Відреагували на проблему перший заступник голови Комітету з питань науки і освіти Олександр Співаковський та перший заступник голови Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки Олександр Домбровський , який вже 22 роки поспіль є головою опікунської ради комплексної олімпіади «Турнір Чемпіонів». Її учасниками, до речі, є переможці всеукраїнських олімпіад з математики, фізики та інформатики. Знаю, що Олександр Георгійович уже подав відповідний депутатський запит. І поки це все буде вирішуватися, нам потрібно проводити олімпіади. Гроші на них збираємо самі. До прикладу, на олімпіаду із фізики, яка пройде в Івано-Франківську 27 березня, вже необхідні кошти зібрали, навіть більше, ніж потрібно. Тому ці гроші передаємо на потреби інших олімпіад. До слова, половину грошей перерахували якраз колишні учасники і призери цих олімпіад. Та, сподіваюся, у наступному році такої ситуації вже не буде, – резюмував Юрій Пасіхов.
Депутатський Запит, поданий нардепом Олександром Домбровським , було адресовано Прем’єр-міністру, Міністру освіти, головам Вінницької ОДА та облради. Сьогодні, 18 березня, документ було оприлюднено у Верховній Раді.
Зокрема, у Запиті парламентарій зазначає: «Система олімпіад на сьогодні – це єдиний реально діючий освітній ліфт, який дозволяє реалізувати себе в рамках нашої системи освіти дітям, що мають неординарні навчальні можливості. Це також можливість для вже суттєво поріділої когорти кваліфікованих учителів бачити результати своєї праці, а державі отримувати інтелектуальну еліту. Неможливість участі школярів 8-10 класів, як це передбачено Положенням, у 4-му етапі руйнує всю систему роботи з обдарованими дітьми».
У зв’язку із вищевикладеним Олександр Домбровський вимагає: «1.Вжити невідкладних заходів щодо проведення IV етапу учнівських олімпіад (Всеукраїнські олімпіади з навчальних предметів) серед школярів не лише випускних класів, а учнів 8 – 10 класів, згідно з пунктом 3.6. Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності, яке затверджено наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 1099 від 22.09.2011р., та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2011 р. за № 1318/20056. 2. Передбачити фінансування проведення IV етапу учнівських олімпіад (Всеукраїнські олімпіади з навчальних предметів) серед учнів 8 – 11 класів за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів»
Про результати розгляду даного запиту нардепу мають повідомити протягом 15 днів.