В умовах децентралізації місцеві бюджети стають все більш потужним інструментом розвитку територій. Громадам важливо залучати кошти з усіх можливих джерел, щоб збільшувати доходи своїх бюджетів і розвиватися. Про це нагадують фахівці Вінницького Центру розвитку місцевого самоврядування, створеного за сприяння Програми «U-LEAD з Європою», під час зустрічей з представниками громад. Разом з тим, ще трапляються випадки, коли на заваді наповнення скарбниці громади стають законодовчі колізії чи пряме невиконання норм закону.
Інна Святна, радник Вінницького ЦРМС з питань місцевих фінансів наводить приклади, як громад позбавляють додаткових надходжень через невідповідність реєстрації платників податків на ПДФО, а це є найбільша частка наповнення бюджету ОТГ.
Калинівська міська об’єднана територіальна громада з адміністративним центром у місті Калинівка, яке також є центром району, утворилась у 2015 році. На її території розташовані та працють установи та організації, підпорядковані Калинівській районній раді, або які є структурними підрозділами Калинівської районної адмінстрації. Так, на території міста за адресою вул. Чкалова, 6 розташована Калинівська центральна районна лікарня. У листопаді 2016 року Калинівська районна рада змінила податкову адресу лікарні з міста Калинівка на село Корделівка. тобто на населений пункт, який не входить до складу Калинівської міської об’єднаної територіальної громади, спрямувавши до районного бюджету і надходження податку на доходи фізичних осіб, що утримані з працівників підприємства, – каже Інна Святна.
За словами експертки, відтак – податок з доходів фізичних осіб (ПДФО) зараховується не до бюджету Калинівської міської ради, а до бюджету Калинівської районної ради. Адже відповідно до Бюджетного кодексу, ПДФО, нарахований на територіях, що не входять до об’єднаної територіальної громади, сплачується до районних бюджетів.
Оскільки, відповідно до вимог пп. 168.4.1 статті 168 Податкового Кодексу України податок на доходи фізичних осіб утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, зараховується до бюджету згідно з Бюджетним кодексом, тобто, зараховується до відповідного бюджету за місцезнаходженням (розташуванням) юридичної особи в обсягах податку, нарахованого на доходи, що виплачуються фізичній особі ( частина 2 статті 64 ), Калинівська центральна районна лікарня та орган управління порушив вимоги Податкового законодавства, не забезпечивши повне перерахування податку до бюджету Калинівської ОДПІ , що в свою чергу призвело до порушення Калинівською районною радою та фінансовим управлінням Калинівської РДА бюджетного законодавства – зарахування доходів бюджету до іншого, ніж визначено Бюджетним кодексом України чи Законом України « Про державний бюджет України», бюджету ( п.11 частини 1 статті 116 Бюджетного кодексу). Варто зауважити, що це може в будь який момент призвести до зупинення операцій з бюджетними коштами Калинівського районного бюджету відповідно до статті 117 Бюджетного кодексу, – пояснює Інна Святна.
За результатами аналізу ситуації, експерт повідомила, що для захисту прав мешканців Калинівської міської об’єднаної територіальної громади, в першу чергу, саме тих працівників Калинівської центральної лікарні, які отримують соціальні послуги в м. Калинівка та з яких утримано податок, Калинівською міською радою двічі подавався позов до суду щодо дотримання вимог законодавства. В ході розгляду всіма судовими інстанціями чітко визначено порушення Калинівської центральної районної лікарні та її обов’язок перераховувати кошти саме до бюджету ОТГ. На сьогодні розглядається позов щодо стягнення збитків, що нанесені Калинівській територіальній громаді у суму 962 тис. грн.
Разом з тим, Калинівська районна рада не тільки не усунула порушень установ, засновником яких вона є а ще й продовжує ті ж дії з іншими організаціями. Зокрема, таким чином юридична адреса Управління праці і соціального захисту населення Калинівської РДА стала село Котюжинці, вул. Шкільна , буд 16-4 , управління Агропромислового розвитку Калинівської РДА – «переїхало» до села Глинськ, вул. Миру, будинок 6, – додає Інна Святна.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти тільки на підставі, в обсязі та у спосіб, які передбачені Конституцією та законами України, оскільки їх повноваження, функції, права і обов'язки підпорядковані, зрештою, служінню особі, суспільству і державі. Коли органи державної влади, їх посадові особи та керівники їх структурних підрозділів порушують Бюджетний, Цивільний, Податковий кодекси України та низку інших законодавчих актів, що в будь-який момент може залишити весь район без фінансування та в будь-якому разі призведе до додаткових втрат бюджету Калинівського району через стягнення коштів належних громаді Калинівської ОТГ в судовому порядку, – наголосила Інна Святна.