До 105-ї річниці вінницького трамваю- 28 жовтня – Вінницька транспортна компанія підготувала для пасажирів сюрприз: за маршрутами №4 «Барське шосе – Залізничний вокзал» та №2 «Барське шосе – Вишенька – Барське шоссе» курсуватимуть ретро-трамваї 1930 та 1950 років.
На маршруті №4 працюватиме трамвай 1930-х років. Він виїде з депо о 10:00, зупинятиметься на зупинках «Бібліотека ім. І. Франка» о 10:10, «Залізничний вокзал» – о 10:31, «Музей М. Коцюбинського» – о 10:48, «Ім. О. Музики» – о 11:06, «Барське шосе» – 11:16, «Депо» – 11:26.
На маршруті №2 трамвай 1950-х років їздитиме за таким розкладом: виїзд з депо – 12:00, «Площа Гагаріна» – 12:07, «Ринок «Урожай» – 12:13, «Ринок «Вишенька» – 12:28, «Барське шоссе» – 12:38, «Ім. О.Музики» – 12:48.
У ретро-трамваї за маршрутом №2 можна буде поїхати й за розкладом: виїзд з депо – 13:00, «Площа Гагаріна» – 13:07, «Ринок «Урожай» – 13:13, «Ринок «Вишенька» – 13:28, «Барське шоссе» – 13:38, «Ім. О.Музики» – 13:48.
Довідка. 28 жовтня 1913 р. – у Вінниці запрацював електричний трамвай за маршрутом «Вокзал — Жіноча гімназія» протяжністю 8,6 км.
1914 року збудували другу лінію Миколаївським проспектом (Соборна) до Військового містечка. На двох двоколійних лініях працювало 11 вагонів. На лінії працювали німецькі вагони фірми MAN. 1920 р. рух було призупинено і відновлено наприкінці листопада 1921 року.
1932 року вулицею Пирогова до лікарні було прокладено нову лінію. Перед Другою світовою війною розпочалося будівництво нової лінії колишньою вулицею Фрунзе до бувшого хімкомбінату та трамвайного депо, однак цим планам завадила війна.
Рух на початку війни припинився, але за німецької окупації, у травні 1942 року, поновився. Місто було звільнено 20 березня 1944 року, а рух поновився лише за рік. Через заборону руху трамваїв мостами через Південний Буг, діяло 2 ізольовані системи, тому до 1949 року не було наскрізного руху через мости.
У той час відновили лінію до Військового містечка та збудували (1950 року) лінію до колишнього хімкомбінату.
1955 року було відкрито нову лінію Хмельницьким шосе до нового трамвайного депо. Упродовж 1957–1959 років у дві черги подовжено лінію вул. Пирогова до лікарні ім. Ющенка. 1963 року відкрито лінію вулицею Червоноармійською (в бік хімкомбінату), того ж року лінію Хмельницьким шосе подовжено до зупинки Лісова, а 1966 — далі, до міської межі (Барське шосе), 1968 року лінію вулицею Пирогова дещо подовжено на південь, до теперішньої кінцевої «Електромережа». Довжина мережі склала 30 км. 1986 – 1989 рр. прокладено трамвайну лінію по вул.Келецькій.
У 2012 році було відновлене заморожене будівництво трамвайної колії і тягової підстанції на 2,6 МВт. по вул. Келецькій і вул. Барське шосе до утворення т. зв. Вишенського кільця. 19 грудня 2014 року кільце було відкрито. Маршрут № 6 було подовжено до Західного автовокзалу, а маршрут №2 став кільцевим. Старе розворотне кільце збережено.
У 2013 році, на честь 100-річчя вінницького трамваю було відкрито Музей Вінницького трамваю та названо одну з зупинок новозбудованого кільця.
У 2015 році було виготовлено дослідний зразок першого трамвайного вагону «VinWay» на базі вагону Татра КТ-4SU, а за 2016-2017 роки проведено реконструкцію іще 2 моделей трамваїв з частковопониженим рівнем підлоги – КТ-4UA (трисекційного) і Т-4UA (односекційного). На сьогоднішній день модернізовано 10 од. трамваїв.
19 грудня 2015 року- збудовано колійну вставку біля ринку Урожай, і відкрито новий прямий маршрут Вишенька — Електромережа. Маршрут отримав №3.
Фото: Ігор Чепугов