Показники виконання місцевих бюджетів є основними для оцінки фінансової спроможності громад та розробки стратегій розвитку територій. Тож експерти Вінницького центру розвитку місцевого самоврядування, створеного за підтримки Програми «U–LEAD з Європою», здійснюють моніторинг головних економічних показників ОТГ та розробляють відповідні рекомендації за напрямками.
Експерт ВЦРМС з місцевих фінансів Інна Святна прокоментувала стан виконання місцевих бюджетів ОТГ Вінниччини станом на 1 липня 2018 року.
За І півріччя 2018 року до загального фонду місцевих бюджетів 3552,6 млн. грн. Порівняно з відповідним періодом минулого року приріст склав 26.4 , %, або 741,0 млн. грн. Обсяг додатково одержаних доходів ( понад 105 %) склав 374,6 млн грн.
По ОТГ обсяг додатково одержаних доходів складає 39.1 млн. грн. за станом на 1 липня 208 року, зокрема :
Немирівська ОТГ ( 120 %) 6879,5 тис.грн.
Вапнярська ОТГ ( 111,3 %) – 1182,6 тис.грн.
Студенянська ОТГ ( 126,5 %) – 886,7 тис.грн.
Тульчинська ОТГ ( 106%) – 2983,4 тис.грн.
Дашівська ОТГ ( 129,2 %) – 2005,3 тис грн.
Ситковецька ОТГ ( 115,3%) – 359,9 тис.грн.
Томашпільська ОТГ ( 112,5 %) -2139,4 тис.грн.
Шпиківська ОТГ ( 112,3%) -494,7 тис.грн.
Бабчинецька ОТГ ( 126,5 %) – 1166,6 тис.грн.
Жданівська ОТГ ( 119,2 % )- 1627,7 тис.грн.
Джулинська ОТГ ( 129,6%) -1417,9 тис.грн.
Ковадівська ОТГ ( 140,6 %) – 2207,8 тис.грн.
Мельниківська ОТГ ( 109,8%)- 127,2 тис.грн.
Северинівська ОТГ ( 112,0 %) – 343,1 тис.грн.
Сокиринецька ОТГ ( 110,3 %) – 472,0 тис.грн.
Мурафська ОТГ ( 124,1 %) – 693,5 тис.грн.
Якушинецька ОТГ ( 105,5 %) – 1399,1тис.грн.
Кунківська ОТГ ( 107,7 %) – 612,2 тис.грн.
Іванівська ОТГ ( 110,6 %) – 1051,8 тис.грн.
Глуховецька ОТГ ( 120,1 %) – 1421,4 тис.грн.
Староприлуцька ОТГ ( 110,8%) – 339,6 тис.грн.
Брацлавська ОТГ ( 111,3 %) – 503,6 тис.грн.
Краснопільська ОТГ ( 141,7 %) – 2610,8 тис.гн.
Росошанська ОТГ(131,3 % ) – 877,7 тис.грн.
Гніванська ОТГ ( 110,2 % ) – 1943,4 тис.грн.
Новогребельська ОТГ ( 127,6 %) – 818,3 тис.грн.
Не виконано планові показники за І півріччя 2018 року лише по Калинівській ОТГ, виконання складає 99.3 %( – 320,3 тис.грн.) внаслідок неврахування термінів зарахування платежів при формуванні помісячного розпису.
Одночасно перевиконання понад 20 % ставить під сумнів обгрунтованість формування помісячних розписів ( Студенянська ОТГ, Немирівська ОТГ, Дашівська ОТГ, Бабчинецька ОТГ, Джулинська ОТГ, Ковалівська ОТГ, Мурафська ОТГ, Глуховецька ОТГ, Росошанська ОТГ, Новогребельська ОТГ ).
Загальні темпи зростання загального фонду бюджету об’єднаних територіальних громад складає 127 %.
За платежами найбільший обсяг зростання традиційно спостерігається по надходженню податку на доходи фізичних осіб – 33,4 %
З розрахунку надходження податку на доходи фізичних осіб на 1 мешканця, лідером є Жданівська ОТГ – 2012 грн., Томашпільська ОТГ – 1781 грн., Тульчинська ОТГ -1709 грн., Оратівська ОТГ – 1657 грн.
Найнижчий показник – Сокиринецька ОТГ – 296 грн., Шпиківська ОТГ – 308 грн., Мурафська ОТГ – 341 грн., Мельниківська ОТГ – 476 грн., Дашівська ОТ – 479 грн
Низький рівень надходження основного бюджетоутворюючого платежа свідчить про необхідність залучення інших резервів збільшення фінансової спроможності громади, у тому числі шляхом залучення інвестицій, реалізації прав на вільні земельні ділянки для розміщення потужностей підприємств та створення додаткових робочих місць.
Структура надходжень залишається практично без змін. – 60 % надходжень до загального фонду бюджету ОТГ формується за рахунок податку на доходи фізичних осіб, за рахунок плати за землю 13 %, податку на нерухомість лише 1 %, єдиного податку – 15 %, акцизного податку – 8 %.
Надзвичайно важливим індикатором спроможності громади є частка капітальних видатків. За плановими показниками 2018 року станом на 01.07.2018 у загальному обсязі капітальних видатків області частка видатків ОТГ складає 20 %, тобто майже на рівні міст обласного значення ( з урахуванням міста Вінниці) та на 15, 6 % більше ніж частка районів.
До п’ятірки лідерів за основними показниками фінансової спроможності 2017 року впевнено увійшла Якушинецька ОТГ та зайняла 3 місце у загальнообласному рейтингу. Факторами визначення спроможності залишаються доходи на 1 мешканця, рівень дотаційності, показники видатків на розвиток та утримання апарату управління.
По 5 об’єднаних територіальних громадах, які зайняли нижні сходинки рейтингу, важливо відмітити спільні характеристики – незначний рівень доходів на 1 мешканця, як правило зумовлені відсутністю значних бюджетоутворюючих підприємств та низький рівень залучення податку на доходи фізичних осіб. Як наслідок, ці ж громади мають високий рівень дотаційності – від 31 до 69,5 %, найвищий з них по Мурафській ОТГ.
Зазначені громади, у тому числі, через обмеженість власних фінансових ресурсів мають низький рівень капітальних видатків . Так, по Мельниківській ОТГ направлено на розвиток лише 130 грн, Мурафській ОТГ – 338 грн, Брацлавській ОТГ – 182 грн, Северинівській 425 грн, Шляхівській 447 грн. на 1 особу, в той час як по Якушинецькій ОТГ цей показник склав 2946 грн. на 1 особу.
Питома вага видатків на утримання органів самоврядування надзвичайно важливий показник, який свідчить про рівень «проїдання» бюджетних коштів на ОМС, яке зазвичай свідчить про те, що незалежно від кількості населення громада зобов’язана утримувати значну кількость посадовців для забезпечення всього спектру муніципальних послуг. У окремих громадах цей показник досяг вже загрозливого рівня – Мельниківська ОТГ – 56,1 %, Мурафська ОТГ – 36. %, Северинівська ОТГ – 50,9 %.
За словами Інни Святної, експерта з місцевих фінансів Вінницького ЦРМС, органам місцевого самоврядування ОТГ рекомендується:
– з метою збільшення фінансової спроможності громадам необхідно активно працювати над приєднаннням навколишніх територіальних громад, що збільшить кількість населення, площу території та зменшує ризики невиконання бюджету та залежнісь від одного – двох бюджетоутворюючих платників;
-вживати заходи з економії бюджетних коштів, спрямовувати видатки на першочергові потреби, оптимізувати структуру та чисельність виконавчих органів рад, виважено підходити до розмірів стимулюючих виплат, придбання меблів, обладнання, транспортних засобів;
-провести аналіз формування дохідної частини, вивчити можливість збільшення ставок по окремих видах платежів та категоріях платників , враховуючи як необхідність розвитку територій та залучення інвестицій, так і забезпечення життєдіяльності території громади.
-скасувати необгрунтовані пільги з місцевих податків.