Реформа нагородної системи України: повне перезавантаження чи «ямковий ремонт»?

Статті

Всім небайдужим фахівцям давно стала очевидною необхідність глибокого реформування нагородної системи України – особливої актуальності питання набуло від початку збройного протистояння на Сході. Але, на жаль, замість повного й якісного переформатування наразі ми бачимо спроби, так би мовити, «ямкового ремонту»…

Найсвіжішим прикладом тому є законопроект №8393, внесений сімома нардепами з різних парламентських фракцій та груп. Документ передбачає надання Верховній Раді права звернутися до Президента України з пропозицією позбавити державних нагород  народного депутата, відзначеного званням Герой України з врученням ордена «Золота Зірка» за здійснення визначного геройського вчинку та/або жертовне служіння Українському народові – у випадку порушення народним обранцем норм депутатської етики, викладених у ст. 8 Закону «Про статус народного депутата України».

Наразі, нагадаю, позбавлення державних нагород може бути проведено Президентом України лише у разі засудження нагородженого за тяжкий  злочин  за поданням суду у випадках, передбачених законом – так прописано у ст. 16 Закону «Про державні нагороди України». Цей механізм досить складний, тому у «потрібних» випадках за часів Януковича йшли шляхом скасування Указів про нагородження рішеннями керованих у ручному режимі судів – наприклад, щодо посмертного присвоєння звання Герой України Степану Бандері. Зрозуміло, що тоді адміністративні суди й не такі коники під замовлення викидали – могли і результати виборів заднім числом скасувати, відбираючи депутатські мандати у опозиційних парламентарів, але у найближчій же перспективі свавілля ставало очевидним для всіх.

Вже згаданий законопроект №8393 є надто «точечним», навіть «персональним», адже, схоже, писався під скандально відому Надію Савченко. Справді, сьогодні вона в амплуа «Герой України» виглядає неприродно, і з цим потрібно щось робити. Але варто згадати, що в Україні існує понад 60 різновидів державних нагород і тисячі професій, тож створювати під кожну комбінацію нагороди й посади нормативно-правовий механізм недоречно. Так, є у нас чинні Герої України, які перебувають під слідством чи переховуються від Інтерполу, є такі «повні кавалери», «Заслужені…» й «Народні…», які переховуючись від українського правосуддя, славословлять «КрымНаш» – і нагород їх потрібно позбавляти, спираючись на базові стандарти права і здорового глузду. Але правовий механізм цього має бути досконалим, адже ж нам не потрібні скарги до ЄСПЛ? І тут усім зацікавленим нардепам варто згадати, що вже третій рік у парламентському Комітеті з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування, очолюваному Сергієм Власенком, чекає розгляду і схвалення комплексний законопроект «Про нагородну систему України», створений робочою групою з досвідчених фахівців.

Автори цього документу визначили основні вади вітчизняної фалеристики, подолати які й покликаний законопроект.

  1. «Гібридний» характер нагородної системи України, яка суміщає рудименти радянської фалеристики (на кшталт нагородної зброї та почесних звань) із новими елементами, притаманними країнам сталої демократії.
  2. Гнітюча негнучкість, відсутність жорстких хронологічних рамок та ефективних процедур громадського чи навіть адміністративного впливу на механізм представлення до нагородження чи позбавлення нагород. Очевидним є те, що несвоєчасне нагородження достойного чи позбавлення нагороди негідного унеможливлює нормальне функціонування нагородної системи як ефективного інструменту заохочення мільйонів громадян на прикладі конкретних осіб. В якості найяскравіших прикладів можна навести і «постфактумні» нагородження ювілейними медалями ветеранів минулих війн, і збереження статусу нагороджених (в т.ч. і званням «Герой України») особами, які своїми вчинками скомпрометували себе.
  3. Відсутність системного підходу до формування нагородної системи, поява «ситуативних» нагород (на кшталт орденів Героїв Небесної Сотні та «За доблесну шахтарську працю»), дисбаланс кількості орденів та медалей.
  4. Існування нагород, до яких не створено Положення – відсутність критеріїв для нагородження (4 Почесних звання).
  5. Надмірне розмаїття дизайну спільних для багатьох нагород елементів (стрічок та колодок медалей та нижчих ступенів орденів). Одночасне існування півдесятка взірців стрічок, вочевидь, спричиняє невиправдані витрати коштів.
  6. Відсутність прозорої процедури заснування нових нагород, нагальна потреба закріплення конкурсного підходу до визначення їхнього дизайну. Непублічність цього процесу призводить до появи нагород із проблемним дизайном.
  7. Відсутність жорсткої персоніфікації нагороджень (нумерації нагород та нагородних документів). Яскравим прикладом є визнання відповідними державними структурами факту відсутності інформації не тільки щодо списків нагороджених, а й загальної кількості виданих медалей «Захиснику Вітчизни».
  8. Неузгодженість між різними рівнями нагород та відзнак (суто державні, президентські, відомчі, Кабінету Міністрів  та Верховної Ради України).
  9. Відсутність регламентації статусу муніципальних та громадських відзнак, які, за наявності недостатньо дієвої державно-відомчої нагородної системи, подекуди стали її замінником у суспільній свідомості.
  10.  Неефективність роботи Комісії державних нагород і геральдики, яка має недостатній вплив на державної нагородної політики.

Отже, якщо є комплексний законопроект про нагородну систему, чи доречно займатися «ямковим ремонтом»?

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *