Вчителів з усієї України чекають 29-30 квітня в Харкові на національній (не)конференції EdCamp Ukraine 2017 – найбільшому в Україні заході для вчителів середньої школи і найяскравішій події української педагогіки. Це вже третій EdCamp, на якому основоположними стають незалежність і ініціативність вчителів, створення горизонтальних зв'язків між ними, обмін досвідом та ідеями. Подія підтримується Міністерством освіти і науки України та цілою низкою партнерських організацій, а про зміни в школах учасникам розповість міністр Лілія Гриневич.
Цього року EdCamp Ukraine буде цілком присвячений темі різних компетентностей в освіті, обговоренню концепції Нової української школи, професій майбутнього і необхідних реформ. З теми виступлять українські та зарубіжні експерти та самі вчителі — адже за одним із чинних тут принципів кожен і кожна, хто беруть участь в EdCamp Ukraine, можуть бути спікерами. Відповідно до другого важливого принципу, участь для педагогів традиційно безплатна — це гарантує, що на подію потраплять не ті, хто може заплатити, а ті, хто хоче і готовий змінюватися.
Організатори впевнені, що EdCamp — унікальний у сформованій педагогічній системі захід для вчителів, а не просто чергова освітня конференція або форум. Тут ніхто не стверджує, що точно знає, як саме потрібно вчити дітей, навпаки — це відкритий до всього нового дискусійний майданчик для обміну досвідом та пошуку відповідей на будь-які педагогічні запитання: адже світ змінюється, і разом з ним змінюються і діти, і вчительство.
Команда EdCamp Ukraine пропонує загальну структуру заходів з виступами запрошених топових українських і зарубіжних фахівців, а основне наповнення (не)конференції визначають самі учасники в перший же день. Саме педагоги стають головним джерелом знань і натхнення одне для одного, вони ж самі визначають, яку сесію і коли відвідають. Приміром, у 2016 році з 145 сесій понад третину провели саме вчителі — учасники (не)конференції, і з року в рік кількість охочих зростає.
Усі також мають можливість як поділитися досвідом з однодумцями, так і отримати від них конструктивну критику і підтримку, у тому числі дізнатися думку найбільш незалежних експертів — дітей. Для цього на (не)конференції будуть проведені відкриті уроки, після яких діти поділяться з педагогами своїми враженнями і пропозиціями.
Завдяки значній кількості учасників і представленості на (не)конференції різних регіонів досягається одна з головних цілей EdCamp — розвиток локальних спільнот педагогів. Активні, відповідальні, відкрито мислячі вчителі і вчительки стають ядром руху і, повертаючись у регіони, «заражають» новаторством і свободою своїх колег, об'єднуються на рівні громад для вирішення спільних завдань. Тільки в цьому навчальному році в рамках EdCamp у різних регіонах країни відбулося 24 міні(не)конференції. Зустріч однодумців у Харкові — щорічна кульмінація цього процесу.
Ми віримо, що початком змін може стати навіть один шкільний урок, який учитель чи вчителька проведуть по-іншому. Це відчують колеги, але, головне, діти. Трансформація в одній людині може змінити долі тисяч людей, — пояснює ідею EdCamp радник міністра освіти і науки України, голова оргкомітету та натхненник (не)конференції EdCamp Ukraine 2017 Олександр Елькін. — Тому ми вважаємо себе фанатами мікрозмін, і знаємо, що найголовніше почнеться наступного дня, коли учасники повернуться до своїх освітніх установ.
Ідею EdCamp щодо активності і відповідальності педагогів поділяють у Міністерстві освіти і науки України:
Ми переконані, що ядром та агентами змін, від яких найбільше залежить успіх реформи «Нова українська школа», є вчителі-практики. Учителі, які готові бути активними, брати участь у заходах EdCamp і ділитися досвідом одне з одним, — упевнена міністр освіти і науки України Лілія Гриневич, яка планує весь перший день EdCamp Ukraine 2017 провести серед колег-педагогів.
Концепція Нової української школи, про яку говорить міністр, стане провідною темою (не)конференції. Учительству пропонують (і допомагають) відмовитися від звичного шаблону — що професійний розвиток можливий тільки в інститутах підвищення кваліфікації та післядипломної освіти, що програма навчання повинна бути узгоджена в міністерстві, що зміни приходять «зверху».
Організатори EdCamp Ukraine 2017 упевнені, що українські вчительки й учителі здатні змінити систему освіти і стати провідниками ідеї Нової української школи. Педагогам, які хочуть дізнатися більше та розповісти про своє бачення майбутнього української освіти, необхідно зареєструватися до 23:59 19 березня 2017 року. Кількість місць обмежена. Вибирати учасників/-иць будуть за результатами заявок та 5-хвилинних телефонних інтерв'ю, але за досить простими критеріями:
Головний критерій відбору — мотивація до змін і бажання не тільки вчитися, а й ділитися знаннями; готовність до відкритого обміну педагогічним досвідом, співпраці й вирішення загальних завдань за принципом «Give — Get» («Дай, якщо можеш — візьми, якщо хочеш»), — пояснює Олександр Елькін.