Кабінет міністрів України прийняв розпорядження Про затвердження Плану заходів з підготовки до введення спільного авіаційного простору України з Європейським союзом і його державами-членами.
Про це 8 лютого повідомило Мінінфраструктури з посиланням на главу відомства Володимира Омеляна. За словами міністра, це розпорядження розроблено для того, щоб виконати зобов'язання в рамках Угоди про асоціацію між Україною та ЄС (САП) і його державами-членами, а також парафованої угоди про спільний авіапростір.
Таким чином, затвердження та впровадження цього плану дозволить посилити роботу органів виконавчої влади України у сфері авіації з відповідними структурами ЄС. А також допоможе встановити прямий діалог в рамках створюваного відповідно до угоди про САП спільного комітету, почати транспонування в національне законодавство відповідних вимог і стандартів авіаційного законодавства ЄС, прийняти ефективні авіаційні правила України в усіх сферах авіаційної діяльності та посилити вимоги в сфері безпеки польотів при технічній підтримки з боку ЄС.
Нагадаємо, в 2013 році Україна і ЄС парафували угоду про створення єдиного авіаційного простору, яке передбачає лібералізацію повітряного сполучення між Україною та країнами ЄС, а також передбачає уніфікацію українських нормативних і технічних регламентів у сфері авіації з європейськими. Однак угода все ще не підписано. За словами керуючого партнера ECOVIS Бондар і Бондар Олега Бондаря, не підписане з вини саме європейських партнерів, які посилаються на давню невирішену проблему Гібралтару, юрисдикцію над яким оскаржують Великобританія і Іспанія.
Затверджений Кабміном план встановив, що українська сторона, не чекаючи підписання угоди, повинна вже починати роботу по імплементації європейських документів в національне нормативне поле. "Визначено акти, які будуть адаптовані в першу чергу. Також передбачається, що будуть розроблені зміни до Повітряного Кодексу і Кабмін отримає право в спрощеному порядку приймати документи в сфері авіації ", – пояснює Бондар.
У майбутньому цей план дій створить юридично прозорі правила у всіх сферах транспортування людей і вантажів, згідно з вимогами Євросоюзу, вважає генеральний директор українського державного проектно-технологічного та науково-дослідного інститут цивільної авіації Украеропроект Кирило Новиков. "Я думаю, будь-яке спрощення і впорядкування сприяє розвитку галузі", – пояснив він.
У той же час не можна не відзначити певну незбалансованість затвердженого урядом плану (ну або принаймні того проекту, який був доступний для публічного обговорення), зазначає Бондар. Залишаються невирішеними питання: Чому для першочергової адаптації були обрані кілька далеко не найважливіших технічних документів? У галузі є і більш актуальні проблеми, які вимагають втручання регулятора. Чому, коли Кабмін дає доручення про активізацію дипломатичного діалогу, щоб "відкрити" небо з Європою, ніхто не веде такої ж діалог для лібералізації сполучення з країнами Середньої Азії та Близького Сходу? Адже тільки так можна реалізувати транзитний потенціал і "хабів" стратегію, про яку так багато говорили українські чиновники від транспорту. "В іншому випадку відкриття неба з ЄС просто призведе до перерозподілу пасажиропотоку, очевидно, не на користь українських аеропортів і перевізників, а українські аеропорти перетворяться в тупикові, що працюють для підживлення сусідніх європейських чи турецьких аеропортів", – резюмує Бондар.